Nu blommar löken.....

Nej, det gör den inte ,åtminstone i rabatten,.Jag har inte satt några lökar. Men smaklökar har jag. När det gäller blommande lökar så får jag ofta, nästan blommande lökar när jag gör inköp..Vanlig lök, vitlök, rödlök etc, verkar lite ålderstigna den här tiden.
Blommar gör det ändå. Hägg,gullviva , vallmo, olika sorts trav " ej V75 ", maskros och brännässla. Tänk ändå!
När det gäller poolarkakorna törs jag nog inte baka dem fler gånger, trots att alla mina babysar tycker om dem. Det var så att vi tittade på reklamen i TV och plötsligt reste Ivar sig upp och sa: de har ögon, då ser de ju vem som äter dem, han var helt förstörd. Det hjälpte inte att jag sa att de var riskakor. Visst är det knäppt.
Idag var jag i Övertorneå. När jag gick där så blåste min vita kepa av mig. Den flög iväg. Då får jag se en gubbe plocka upp den och sätta den på sitt huvud. Där gick jag med ett tungt bilbatteri i väskan. Jag kunde inte springa och ta den. Då skrek jag till och gubben tittade, han kom med kepan. Men... det var massor med folk som stod och väntade på bussen. De tittade på mig och började viska med varandra. Jag gick in på busstationen och lånade nyckeln till toaletten. Där satt jag ett tag, och när jag kom ut hade folkhögen skingrats.
Det händer alltid något oväntat när jag är ute, och ändå försöker jag tänka mig för.
Jag väntar tiils pojkbabyn börjar förmedla bilder. Tänk att han är så duktig trots att han är så liten.
Babyprofessorn är inte heller så stor, men faktist har hon lyckats förmedla några bilder.
Hur Haparandababysarna har det kan jag ju ana, de" tror "bara att de är vuxna.
Nu får jag nog sluta svamla. Tack för alla kommentarer och välkomna med nya..
Klockan är inte mycket, men jag säger godnatt ändå.

Vita mössor.

Som vanligt hittar jag någon mening i böckerna jag läser. Det kan vara en dålig eller bra bok, men alltid finns det något. Just nu läser jag Flickors vrede av Rachel Simmonds. Den handlar om mobbning och relationer, ingen lättläst bok.
Nu handlar det om vita mössor. Det var en person som gick genom Stockholms  city. Hon sa att husen hade vita mössor. Det var snö på taken.
Jag tänker på en vit mössa som en av mina äldre babysar hade tappat. Hon skulle ha den i teatern. Hon var väldigt snygg i" Emmas" mössa , så jag hoppas att hon hittar den. Vit mössa hade minsta babyn också .Det var i Haparanda. Babyproffessorn har säkert alla möjliga färger på sina mössor ( en vit också)
Den allra äldsta babyn tror att hon är vuxen för att hon kör en stilig bil.
Jag har glömt vilken färg på mössan hon har men jag kanske kan sticka en vit åt henne.
Jag tittar på hustaken , just nu har de gråa mössor efter allt regn. Man kan kanske inte säga mössor. Det är gråa peruker.
Idag har jag gjort en Ikea tårta. Receptet fanns i Ikea Family live.. Mycket jobb. jag tyckte att den var så där.... Ivar tyckte den var god.
Mina rabatter ser förfärliga ut, får väl försöka göra något åt dem till veckan. Gullvivan blommar i alla fall. Det gör även min fantasi, ibland svämmar den över.Då svävar jag fram i Pellos djungel. Den är ganska tät ibland och då måste jag röja. (tidningar ,sockar, broschyrer mm.) Det tar ganska mycket av min tid det är därför  som jag inte alltid har tid att blogga. Tänk att det kan bli så,även omjag inte har mina babysar här. Fast det skulle vara roligt.
Poolarna lyser med sin frånvaro nu, jag förstår inte varför.
Folk pratar så mycket om husdjur. Jag har inte något sådant. Ett tag hade jag dammråttor men de är utrotade nu. Ha det bra alla bloggare, ursäkta att jag är barnslig ibland , men det måste man vara med så många babysar. Ni andra får ha överseende med mig.
Slut för idag.

Dropp ,plopp...........

En liten egenartad rubrik. Droppet kommer från ovan och ibland låter det plopp. Men plopp är en godis, men inte alltid. Den här veckan har det ploppat upp eller ner för mig.
Putsa fönstren, nej inget kul, dessutom kan man ju täcka fönstren med gardiner.
Kratta färdigt, ja det blev gjort med lite pauser här och där. Jag kände mig som jag hade avverkat ett mastodontjobb, och var mycket nöjd. Jag är nog lite lat av naturen.
Det är mycket som har ploppat upp för mig senaste dagarna, sånt jag MÅSTE göra, så mycket så jag inte haft tid att oroa mig för alla babysar. Jag hoppas att de sköter sig.
Nu har det varit en gratulant här,det var roligt .Ivar och hon pratade minnen i flera timmar. Jag hade nyss stigit upp när hon kom.
Det kommer någon då och då. Jag har inte diskuterat med poolarkakorna för jag anser att det inte hör till mina domäner. Det ska vara "proffessorer" till det.
Men filtriket har jag skakat om, men för säkerhets skull var jag inte ut, det är ju förkylningstider nu.
Jesper: du skulle inte ha lyssnat på mig när jag bad dig hjälpa mig med spindelharpan, tyvärr upptar spindelnäten datorskärmen ,större delen av kvällarna.
Bokbussen var ju här igår och vill ni ha boktips så hör av er.
Löven de grönskar , men regnet kommer mer än man önskar. Poesi, eller hur.
Sköt er nu alla babysar ,minibysar och minisar. Jag ska sätta mig ner med en bok.
Kramar till alla bloggare!














Trubbel-grubbel

Vad rubriken hänsyftar till kommer jag till lite senare. Först måste .jag ju få berätta att jag har fått umgås med två babysar ,men också minibabysar och hör och häpna minisar och där kom en alldeles ny, det var ju roligt, tänk vilken stor familj vi blivit!
Jag har ju varit lite orolig under tiden jag varit i Karungi, just där har vi haft det mycket bra , ätit gott och fått träffa många trevliga prickar. Prickar! Ja ,jag känner mig lite trött så jag ser prickar för ögonen.
Men vad jag också velat ha för ögonen är pojkbabyn och babyprofessorn. de har ju båda befunnit sig i Göteborg. Jag bad ju lillan att hålla ögonen på lillen, det gjorde hon förstås. Lillen var lite tveksam om tiderna bl.a. och det låter väldigt mystiskt.
Sen var han visst nyklippt och hade snofsat upp sig ordentligt. Det var nog inte så lämpligt. Enligt babyprofessorn så är farorna stora i Götet.,.
Jag litar inte riktigt på henne heller eftersom jag hört att det finns italienska poliser där. Men jag får hoppas att hon inte svimmade, så att de fick ta hand om henne.
Så där är det när man skickar dem ut i världen..
Mina andra babysar höll jag ögonen på själv så de kunde inte hitta på så mycket rackartyg.
Ivar och jag har haft det bra, vi har blivit uppassade hela tiden och haft roligt.
Det känns lite trögt att skriva i kväll. Ute regnar det så det står som spön i backen, det är bara agn som fattas. ( nu var jag väl rolig?) Kl. är över 23.00 och jag har inte kommit i säng, men hör nu på alla småttingar, bums i säng!
PS. Lillan har varit väldigt mamma- och pappasjuk de här dagarna.DS

Sov och ha det riktigt skönt vi hörs, och som vanligt ser jag fram emot kommentarer!


Steg.

Det finns många steg, tonsteg, framsteg, trappsteg , löpsteg och tresteg. vet ni flera steg, så kom med förslag.
Idag tänker jag ta steg för det finns människosteg också. När det gäller innemiljö, alltså jaga djur runt hörnen ( ex. dammråttor ) tar jag snigelsteg, har snigeln fötter, tar den steg ? I alla fall går det långsamt.När det gäller bokpåsarna tar jag inte steg, då blir det känguruhopp. Mitt bästa godis är böcker. Man glömmer ibland att man finns när man får tag på en bra bok.
Jag har inte hört något från poolarkakorna, jag tror att de har gömt sig för säkerhets skull, säkert i filtriket.
Nu är det så att jag känner mig ganska orolig för pojkbabyn. Tänk att skicka iväg honom till Göteborg. Jag borde ge Västerbottens landsting en reprimand.
Men jag har bett babyprofessorn att hålla lite koll. Babyprofessorn kan säkert också kollra bort sig, men jag har sagt professorn att hålla sig i skinnet.
Man ska alltid vara orolig för dessa små.
Förra veckan såg jag stora runda , vita snöbollar på ängen, hararna alltså.
Idag har jag sett fullt med ärtstora snökulor på marken. Det kan ju förstås vara hararna som krymt, men i så fall måste de ha förökat sig explosivt.
Idag har jag försökt att åka kana på rampen här ute, det gick ganska bra men jag fick blåsor i händerna.
Det var ju otur för då kan jag ju inte kratta, ni ser allting ordnar sig.
Nu hoppas jag att babysarna bortåt Haparanda sköter sig, ja även minibabysarna.
Jag är ju en mycket ansvarskännande mor och mormor. Nu har jag krånglat till det stegvis och hoppas på många kommentarer, Tack för alla kommentarer som hittills inkommit. Hej svejs och ha det så bra.

Ansiktsvård.

Har denna vecka läst en bok av Amos Oz. På ett ställe berättar han om när han var på en litterär samling. Han var bara 6-7 år. Han följde med sina föräldrar och  blev tillsagd att uppföra sig artigt och fint. Han gick omkring och tittade på olika människor.. Då fick han se en matrona som hade en tjock grå mustasch och breda håriga näsborrar. Den här boken var inte lätt att ta sig igenom.
Men jag fick mig en tankeställare. Nu måste jag varje dag ta fram spegel och pincett.
( förlåt Lillan) Jag måste ju hålla efter så att inte jag också får mustasch. Jag kan ju inte uppträda iGöteborg, Umeå, eller på Karungistranden. Mina babysar tror väl att jag har en bäver under näsan om jag inte sköter mig.
Idag har jag bakat poolarkakor, men för deras säkerhet har jag lagt dem i en annan frys.
Ännu är hararna som stora vita snöbollar.Rådjuren kommer till sin matplats när det börjar skymma. alla fåglar kvittrar runt omkring. Jag försöker också kvittra, men igår blev jag tyst när jag hörde åskan.
Jag lekte barn på gården på min cykel. Jag försökte mig på riktiga cirkuskonster, men tyvärr så flög jag på näsan,utan att skada mig.
Jag är så sugen på att få uppträda på ett eller annat sätt så jag tränar allt möjligt.
Även pensionärer måste hålla igång.. Usch,  det här blev ett tråkigt inlägg men ni får hålla tillgodo. Hej! Hej ! Hoppas på många kommentarer, det är så roligt.


Poolarkakan

Betona första stavelsen , därför två o. Ivar berättade så här idag: Jag gick förbi frysen och kände att det var någon som ville mig något. Jag öppnade frysen och där var poolarkakan ,den ville ut ,ut i naturen. Jag smorde p.med bordsmargarin. Poolarkakor kan ju inte prata, men jag förstod vad den ville fråga, så jag sa jag smorde på solskyddsfaktor 15.. Nu var det så att den ville till havet. Jag gick ner till stranden. Stranden i Pello är det närmaste havet man kan komma. Vi stod där ett tag det blåste lite kallt. Jag gömde mig bakom ett träd-------- och åt upp poolarkakan. Efteråt ångrade jag mig . jag hade svårt att gå förbi frysen. Ivar broderade ut orden mer , men jag kom inte ihåg allt.
Jag har bägge fötterna på jorden och det går väldigt nu när det är barmark.
Mina babysar: Den äldste och den yngste har bara bilar i huvudet, det är säkert försenade vårkänslor.
De två andra: en flyger och far så man hinner inte nå henne med telefonen ens.
Babyprofessorn filosofera i solen och leker med katten.
Jag tycker också väldigt om minibabysarna. Jag blir så glad när ni kommenterar mina inlägg.
Säkert tror ni att mormor har en skruv lös, men än sitter de fast. Jag har en skiftnyckel i beredskap om det skulle hända. Nu ser jag fram emot många kommentarer. Många kramar till alla babysar och övriga. Hoppas att jag kan skicka den här nu.

Det går fortfarande inte

Allt är jättesöligt man blir alldeles för arg. Hej då.

Kexburken

Läste nyligen en bok där en före detta nunna blev instutitionsföreståndare på en engelsk flickskola. Där hade de en kexburk, där de anställda skulle skriva upp varje gång de tog ett kex från burken, de skulle skriva klockslag namn och vilka kex de tog. I slutet på månaden fick någon mattelärare räkna ut hur mycket var och en var skyldig. De hade en lite knäpp rektor.
Nu kvittrar det i varje buske. Igår såg jag flugsnapparen, så har vi sädesärlan, tofsvipan, storspoven och björktrasten eller rättare sagt snöskatan.
I morse såg jag något underligt på ängen. Det var något vitt och svart. Jag tog kikaren för att se bättre. Det visade sig att det var två vita harar med svarta kanter på öronen, det såg ganska roligt ut.
Jag försöker efterlikna fåglarna. Först trippade jag runt och viftade på baken, men jag kände mig inte som en ärla.När jag hade gått igenom alla fåglarna, kom jag på att jag mest liknade snöskatan.Sorgligt men sant.
Ivar frågade mig igår om jag såg någon mus kila omkring. Jag frågade varför. Han skulle jämföra björkarna och se om de hade musöron!
Det är soligt och vackert men blåsigt ute. Jag är inne och läser så att ögonen går i kors.
Hej svejs i sommarvärmen!

Kratta med förtecken s

Ja du Kronken wienerbröden har redan möglat.Det har varit olidligt varmt idag.
Jag försökte kratta men jag blev alldelles blöt av svett med detsamma, så jag gick in igen och tog en bok (för att läsa), svetten försvann.
Har ni uppmärksammat bilden av fjärilen jag har på bloggen, lillan och jag var nere vid stranden och hon fotograferade is, flugor och fjärilar.
Jag är ju lite tankspridd ibland, igår morse var jag till brevlådan i natt linne och yllebyxor. Det kom bilar förbi , de nästan stannade . Jag hade lust att räcka ut tungan åt dem. Tur att jag inte gjorde det , jag förstod varför när jag kom in och upptäckte vad jag hade på mig.
Vissa av mina babysar har varit så lågmälda en tid, medan andra varit lite uppkäftiga. En av dem har åkt söderut , och en leker med bilar
Jag undrar hur mina minisar mår?
Nu har jag varit tvungen att bädda sängarna själv två morgnar, jobbigt.
Man klagar på mig ibland för att jag är sen med uppdateringen, men nog finns det flera i det facket. Hej svejs! Sov sött!

Onsdag

Onsdag

Hej och välkommen på kaffe! Tack för alla kommentarerna, det var roligt att ni hörsammade min önskan.
Då är det bara att sätta igång. Jag är ju lite trött efter att ha serverat och sålt kaffe från  klockan fem. Sen att höra hur folk som formligen skriker" BINGO"  och själv inte få tillfälle att ropa då blir man lite frustrerad.
I morgon åker babyprofessorn. Hon åker så långt bort, tur att jag har två babysar i Haparandatrakten och sen babypojken i Umeå.
Jag ser inte skymten av storspoven i kväll, det är alldeles för mörkt. Apropå det där med fiske och maskar så finns det en del som borrar också..  Jag har funderat på att skriva en saga om spindelben , ni kommer säkert ihåg Povel Ramels Lingonben.
Han delar visst ut ett Karamellstipendium varja år. Tänk om jag får det. Jag tycker mycket om godis.
 Mina blommor ser ut som om de växt upp i öknen, så jag tror att jag ska låta dem bada bastu. Tänker "sleepa" tidigare i kväll ska följa babyprofessorn till Övertorneå,
Därför : God natt och sov sött alla bloggare. Vi hörs

En storspov på tur.

Jag flyger fram på cykeln, känner mig lite upphöjd, tycker att jag liknar en storspov.
Ser den på åkern den ser stolt ut,precis som jag gör. Den har en stor krokig näbb den passar bra att dra upp maskar ur jorden med.  Min näbb är inte lika lång, men likväl går det bra att ta maskar ( i den )  Jag tycker nämligen mycket om att fiska också.

Ute blåser det vårvindar, och solen skiner, och älven är öppen.Det är ganska skönt. I dag har jag bakat tekakor och stekt pannkakor. Tur att det blir något uträttat, jag har ju en del böcker att beta av.
Jag har beslutat mig att inte uppdatera förrän jag fått minst tio kommentarer, så kom ihåg det!
Nu är Ragnar Dahlberg på TV. Jag tycker att det är dags för honom också att uppdatera sig.
Mina fönster, det ser ut som det är ett slags folio på dem. Vad tror ni att det är? Jag tror att det är någon slags värmeisolering. 
Nu är det bäst att jag slutar så att ni får börja kommentera, sätt i gång! Hej, svejs! 

Våren

Våren