Fågla, fåglar........

Det tar ännu en tid innan jag kan återvända till medeltiden. Det är så mycket annat på gång, och ändå kommer jag mig inte för att uträtta något. Det var fint solsken här på morgonen.
Nu ser det ut att börja regna.,och det just precis när jag tänkte tvätta och hänga tvätten ute.
Glädjen kom i viss mån när jag fick höra storspoven nu på morgonen. Tofsvipan har också kommit, måsar ,snöskator ,svanar har jag haft på ängen några veckor. Tre rådjur matar jag också.
Kan ni förstå, jag tar mig en promenad varje morgon. Vart går den promenaden undrar ni? Jo, till Pellohallen. Idag har jag varit där och gjort en prisundersökning. I förrgår mötte jag en farbror som kom ut från Pellohallen. Jag blev glad för jag tyckte att jag kände igen honom. Jag log och ropade hej. Hej, sa han också. Då såg jag att jag inte alls kände honom. Bakom honom gick en kvinna, säkert hans fru. Hon såg så sur och arg ut och tittade på mig.
Jag har fått förfrågan om att göra 50 vienerbröd. Det var en kvinna från Finland somskulle ha dem till studentfest. Jag måste ge svar på onsdag. Hon tyckte att det var jättegoda vienerbröd jag åstadkom. Jag kanske ska öppna ett bageri?
De skulle bli mycket förvånade om de hittade en ring i bröden. Det hände för några veckor sedan. När jag skulle kavla ut degen så hade jag tappat ringen i smeten. Den hade väl ramlat av fingret när jag bearbetade degen. Jag brukar alltid ta av ringarna när jag bakar, men den här gången satt den tydligen kvar.

Nu får jag nog sluta med att berätta om mina fadäser. Mina babysar blir oroliga.

Snart är det Valborg och snön hinner säkert försvinna innan dess.
Hej svejs bland fågelsång och flugsurr. Ha det bra alla som läser min blogg.


En dag i april

Sitter här och funderar vad jag ska skriva idag. Som ni ser är det en något diffus rubrik. I alla fall har det tinat väldigt fort. Få se om jag kan tända majbrasan, tänk skräphögen.
Nu ska det visst bli kallare. Annars har jag inte uträttat så mycket på ett tag. Lånade några böcker från bokbussen, plockade bara ihop några, bl.a. Liza Marklunds Nobels testamente. Jag har aldrig gillat hennes böcker och den här var inget undantag. Jag tycker att hon har ett undermåligt språk. Förlåt ni som gillar henne.
I morgon har jag ett möte kl 12.00. Så är det ju vienerbrödsbak.
Ivar har gjort mat. Det var renstek i lergryta. Han hade krossade enbär och ädelost som han behandlade den med. Jag gjorde sås till.  Det blev jättegott! Jag har inte kunnat kommentera alla bloggar, det blir lite krångel ibland.
Idag var jag till Pellohallen, ovanligt ,va. I alla fall så gick jag med min korg till kassan och kassörskan började slå in. Plötsligt blev jag varse att jag inte hade köpt dessa varor.
Vi fick avsluta affären, och gå och söka min egen korg. Lyckligtvis stod gumman som ägde varorna och pratademed någon så hon hade inte märkt något. Ibland går man i egna tankar och märker inte vad man gör.
Nu ska jag snart krypa till kojs och därför önskar jag er alla en riktig god natt!
Hej, svejs i vänta på riktiga våren.










Ej medeltidsmässigt.

Medeltiden får anstå även denna gång. Det är ju långfredag idag, men för oss har den inte varit lång. Vet ni varför ? Jo, joannah, Peter och Algot har varit här . det var mycket roligt..
Jag har inte haft så mycket tid över nu ett tag. Jag har ju vikarierat, minsann. Det har varit roligt. Tänkte mig nu att jag skulle önska alla bloggare en glad och fin påsk. Jag har ju hunnit läsa lite böcker förstås, och vill berätta om en. Den heter Skicka vidare och är skriven av Chaterine Ryan Hyde. Den handlar om en tolvårig pojke som vill förändra världen.Han tror på människans förmåga att göra gott. Man måste läsa den noga för att förstå sammanhanget. Jag grät i slutet av boken, den berörde verkligen. Nu läser jag Mikael Niemis bok, Mannen som dog som en lax. Jag tycker inte att den är bra så här i början , men det kanske blir bättre i slutet.
Nu vill jag bara önska  all våra barn, barnbarn och barnbarnsbarn en riktigt fin och skön helg. Det blev visst andra gången som jag önskar det.Sätt er inte på någon påskgummikvast, det är kallt ochtråkigt på Blåkulla.
Hej , svejs bland kycklingars pip.