Hamstern.

Hej igen !
Senaste helgen gick snabbt. Var på dop. Där fanns mycket smått och gott, jag åt alldeles för mycket. Roligt var det , hälften av barnen 9/12 av barnbarnen och alla barnbarnsbarn var där.
Jag upptäckte också en ny kyrkosångare.
Men nu till rubriken ! Hamstern är just jag. Igår tog jag in löken från landet. Idag har jag slagit potatisblasten. det blir potatis. Jag har också plockat en liter hallon, och rensat dem. Sen åkte jag till blåbärsskogen det blev fem liter. Det var " inhägnat "område, dessa har jag inte rensat färdigt än. Två kvällar har jag även försökt få fisk vid älven , men tyvärr. Jag tänkte fisk, potatis, lök bär . där ser ni att jag är en hamster! Fisk fick vi i alla fall. En kille kom med en filead lax i kväll. Vi har allt annat än torrt i brunnarna här det har regnat mycket. Jag tycker att Ölandsborna kunde skicka upp en tankbil som rymmermiljontals liter vatten. Då skulle det bli lite torrare här..I morgon tar jag en tur till Övertorneå. Titta för säkerhets skull i vebb kameran. Jag kanske gör något tokigt.
Mina händer är som igelkottar, en massa taggar efter alla hallonsnår.
Jag har gjort mina resor till Pellohallen, men jag tror att jag skött mig.
Igår när jag var nere vid stranden blev det ganska mörkt. När det började prassla i buskarna kom jag ihåg att jag skulle gå hem.Det blev ganska kallt också.Nu funderar jag vad mer jag ska hamstra, har ni något förslag. Kottar kanske, eller stenar, men man ju inte äta stenar och kottar för vi lever ju inte på stenåldern.Just nu kommer jag ihåg, jag kan ju kolla efter svampar för det verkar finnas gott om dem. Jag plockar bara dem jag vet går att äta.
Som ni ser är det lite idetorka fastän det regnat så mycket. Ha det gott.
Hej svejs i bärsnåren ! Tack för att ni varit så flitiga att kommentera i förra bloggen! Fortsätt som ni börjat!

Resa till Södern.

Ja, det låter som om jag varit utomlands, men det var inte längre än till Umeå. I onsdags for jag på resa med lillpojken. Vi gjorde oss ingen brådska. Första anhalten var Karungi. Där fanns många babysar. Jesper hade gjort en kladdkaka, vi fikade där sen fortsatte vi ti IKEA.Var där ett tag. Erik skulle besöka toaletten så jag tänkte att jag går ut och väntar. Bråttom som jag alltid har gick jag inte imitten av dörren, den öppnar sig då. Nej, jag gick på sidan av dörren och slog skallen i glaset. Glaset är säkert okrossbart, Det var lite genant för det fanns ju några som såg vad jag gjorde.De tittade lite konstigt på mig.
Vi fikade i Rutvik. Det började regna ganska mycket, sen var det ju vägarbeten lite varstans, men fram kom vi.Framme i Umeå åkte vi direkt till Coop Forum.
Dagen därpå fick pojkarna besök. De följde mig hem. Sen var alla där hos Erik hela dan. Johan sov där hela tiden. Det var så roligt att träffa polkarna.De var ledsna att jag skulle hem så fort. Jag hade önskat att jag kunde vara längre i Umeå. De hade velat ut och plocka blåbär med mig, men inte hinner man mycket på två dagar.
Erik lagade kycklingfile och sås. Alla åt där.Det var vackert väder hela tiden i Umeå. Men det var svårt att sitta på altanen det fanns så många getingar där. En gån när Mikaela Fredrik och Johan for hemåt så vinkade jag åt dem, de var långt framför Johan och mig. En skäggig och långhårig gubbe trodde tydligen att det var åt honom  jag vinkade. Han kom mot oss. Han vinkade. När vi mötte honom tittade jag åt sidan, men kände att han såg på mig, usch så man bär sig åt.Jag hoppas verkligen att jag kan åka ner några dagar senare. Jag skulle ägna mig mer åt barnbarnen, de är så fina så man vill bara kramaom dem jämt. Alla barnbarnen är ju en gåva förutom barn och barnbarnsbarn. Visst lät det väldigt nostalgiskt.
Den här veckan är det full rulle, I morgon är det styrelsemöte på tisdag åker jag till Övertorneå, och sen på kvällen är det auktion, där jag är inblandad. Onsdag blir det tvätt bl.a. Torsdag är det bingo med Alice. Lördag är det tydligen dop, så hela veckan går i aktivitetens tecken.
Sen kanske jag någon dag under veckan cyklar till blåbärsskogen, Det är spännande.
Hej svejs barn, barnbarn, barnbarnsbarn och övriga passa på att lapa sol nu när det är så vackert väder. So long! Kommentera.

Blåbärstanten

Ja det är jag det. Det finns inget roligare än att plocka bär en liter då och en liter nu, Inga björnar har jag sett,. Inga renar heller.I skogen alltså, men idag var jag och grattade Sigrid. Medan jag satt där fick vi se tre renar , en hade horn  så stora. Jag har aldrig sett så stora horn på renar förut. Jag rusade ut och hem. Hjärtat bultade och jag fick jätteont i huvudet. I morgon måste jag stiga upp tidigt har mammografi redan 8.15. Jag måste åka med tidiga bussen för att hinna.
På onsdag åker jag med Erik till Umeå. På lördag åker jag troligtvis tillbaka, men kommer inte längre än till Haparanda. Hoppas att någon av döttrarna orkar förbarma sig över mig. Jag åker ju hem till Pello på söndag.
Har varit till älven några kvällar för att fiska. Fick en liten fisk igår. Erik har också varit nere.
Nu ska snart blåbärstanten ner och duscha. Man måste ju vara ren när man man ska mammografera sig. Det låter som fotografera. Ska nog sluta nu .Har fåttnågra skvallertidnungar av Alice som jag ska använda som sömnmedel.
 Hej svejs bland blåbärsris och potatisblast. Kommentera!

Björnriket.

Det vimlar visst med björnar runt Pello. Jag har ändå varit ute i blåbärsskogen. Fick en halv liter. Bakom Brännströms har de sett spår av två björnar. Man har sett en björnhona med två ungar mellan vägarna. Jag har inte sett några renar de törs nog inte visa sig när de känner björnodör.
I lördags var vi och hälsade på Emma och hennes familj. det var roligt . Lillidolen var på sitt bästa humör. Innan vi for hem köpte vi jordgubbar i Karungi. De var jättegoda. I gå var BM och jag i Övertorneå. I går kom och pojkbabysen. Idag har det inte hänt så mycket mer än blåbärsresan. Vi äter färsk potatis och hoppas att den inte fryser för då slutar de att växa. I morgon ska jag på ett annat ställe och plocka blåbär. På torsdag och söndag är det bingo som gäller.. Det bästa med bingostunderna är Alices matkorg i bagaget. Har inte mer att skriva nu, men tänkte att jag skulle låta er veta att blåbären är mogna.
Hej svejs bland björnar och blåbär. Kommentera!