Några dagar i ett litet russins liv.

Russinet , det är jag.Skrynklig och liten, Inget botox här inte.Det är ganska roligt att vara ett russin. Russin är gott och sött. Så syns det att man har levt,
Nog om russinet, ville hitta en originell rubrik.
Ivar har ju firat 75 år. Sista gratulanten kom i onsdags, så det var ett långvarigt firande. Har pysslat med lite av varje. I lördags bakade Seija och jag bullar. I söndags var det morsdag. mina småttingar grattade mig.
En av dem kom hit .Senare på söndag mellan 16.00-20.30 jobbade jag på folkan. Sålde kaffe. Seija hade blivit sjuk, så Viöla jobbade med mig. Vi fick mycket beröm för hur smidigt det gick.Jag tömde alla påsar av vienerbröd som jag hade i frysen. Det låg ju påsar överallt i frysen. Jag blev mycket förvånad när alla dom gick åt först. Jag tyckte att de var gamla. Det var ca 140 pers. med körerna inräknade.

 I går gjorde jag inget läste bara och slöade. Idag hade jag mycket på agendan. Hann inte med allt.Sa upp 2 prenumerationer ( spar 400 kr,per månad.) Sen arbetade jag i rabatten. Gödslade.Pappa har hållit på med ett däck till gräsklipparen i flera dar. Markus fixade det. Han åkte med det till Pasmas. Det var verkligen snällt. Det var så vackert väder i morse men nu öser regnet ner.jag hann inte göra allt ute som jag hade tänkt.Strykningen får också göras en annan dag.
Russinet hade inte så mycket at berätta. Drömmer om en BMX. Vad jag skulle fyga runt fri som fågeln. Jag undrar när turistsäsongen börjar. Tänker på mina affärer. Kan ju inte ut i regnet och söka spår efter älgarna.
Men jag kunde ju börja sälja kottar också. Det gjorde ju twinsen också, men jag tror inte att avansen var så stor.
Jag har ju pren. på 1 bingolott. Ivar brukar spela på den när jag inte är hemma. Han säger att om man inte vinner på den så får man ju skrapa den lilla rutan.
Vi ska köpa en gräsklippare som jag kan gå och klippa med en sån där självgående. Men hur ska det gå. Jag är ju självgående själv.
Hoppas att det slutar med detta regnande, så man får göra i ordning trädgårdslandet. Kul att Stenmark blev mästare, trodde inte att han skulle orka.
Slutar nu och säger hej svejs alla russin som inte är russin.

Platt fall.

Det hände i går. Jag kom från Pellohallen, jag hade Dramaten med mig.Jag tittar ju runt naturen upp på träden, upp på molnen. Svängde in på gården här. Hux flux låg jag på marken. Hakan tog i marken. Jag tänkte medan jag föll, det här går inte. Men jag var snabbt uppe och kände ingen ting.För säkerhets skull tittade jag mig bakåt för att se om bilen som åkt förbi uppmärksammat min vurpa. Jag säger då att självast
OS vinnaren Ulrich Salchow skulle vara mycket avundsjuk. Han har nog gjort liknande i sin konståknings-
framgång.Ni vet Salchow-hoppet det var nog ett sådant jag gjorde.
Mina naturprodukter har inte någon rykande framgång. Till råga på allt har Lanttos plöjt ängarna så spåren efter älgarna är borta. Jag ska försöka med försäljningen när turistsäsongen börjar. Jag är alldeles säker på att döttrarna följer mig till skogen och hjälper till att plocka älgbajs.I skogen har väl Lanttos knappast plöjt.
Idag har jag tvättat betalt räkningarna gjort polarisar. Men de är inte laktosfria . Ska märka dem så jag vet. Jag hade mjolk som höll på att bli gammal.
I morgon är det sista bingon före sommaren.Det blir nog ganska jäktigt , för några "arbetare" är borta.
Östen har haft en hjärtinfarkt och ligger nu i Kalix.
Jag har jobbat lite i rabatterna också idag.
På lördag ska Seija och jag baka lite till morsdagskonserten på söndag. Det är 5 körer som ska uppträda på söndag konserten börjar kl. 17.00.
Lite irriterande med den hårda blåsten, samt regnskurarna.
Satte ut lite prylar igår kväll som kommunen hämtade idag. Mår ganska bra för jag satte ut sådant som kan vara bra att ha. Jag frågade inte utan bar för brinnande livet.
Svalan kom i lördags och det var fler än en så det blir nog sommar.
Torsdag blir en tur till Öå.Har lite egna ärenden.
Jag skulle vilja ha en BMX tänk bara hoppa över berg och sten. Ivar bara skrattar åt mina BMXfantasier.
Får sluta nu , det blev ett ganska torrt inlägg. börjar känna mig trött. Har tagit en klitablett.

Hej svejs! Alla fåglar kommit ren.....

Gott och blandat.

Förrra veckan var kall och tråkig. Det snöade för fullt på lördag . Idag var det fint väder. Nu bar det iväg ut och kratta. Jag krattade på hösten, men framsidan och diket är kvar.
Jag tog några tag på baksidan också. Krattade ett tag och sen tänkte jag att: vad är det nu som kommit till fötterna. Det verkade så tjorvigt, och så ramlade jag. Jag hade nämligen glömt att knäppa byxorna efter toabesöket, så det var dom som låg vidfötterna. Tur att det var bakom huset.
Krattade ett tag, sen tog jag mig en promenad på ängen. Fick vända halvvägs för en tofsvipa blev så orolig och " skriade" den hade säkert ett bo i närheten.
Nu  till affärside'n. Det var hur mycket älgbajs som helst overallt. Olika formationer oloika stora.
Jag tänker plocka upp dem , hann inte idag för jag hade ett möte. Sen ska jag göra en stor skylt och sätta vid vägen: ÄLGBAJS SÄLJES! priset vet jag inte ännu. Ivar tycker att jag ska köra dem i micron så att de blir hårda. Jag vet inte. nu ser de ju så släta och fina ut, så jag vet inte om jag behöver göra så mycket.
Vad tycker ni om iden? Skulle passa när Ivar fyller år med affischen, jag menar om det kommer folk
så kanske jag får kunder.
Vad tycker ni hur mycket ska jag ta per 20 ?
Är nog en boren affärskvinna.
Det är roligt nu med alla fåglar, men snöskatan gillar jag inte den väsnas och orenar så mycket. Lappsparven var här förra veckan och den är vacker. Storspoven hörs då och då. Skatorna ligger nog och ruvar nu.
På sommaren ska IF anordna bakluckeloppis. Man parkerar bilarna vid Folkan och har loppis från bakluckan. Det kostar 50 kr för parkeringen.Så ska vi servera kaffe och korv o.d. I södra Sverige är det vanligt med sådant loppis, så välkomna ! På morsdag ska Seija och jag ha morsdagskaffe. Inte på Folkan den här gången utan i Bagarstugan. Nu håller pekfingrarna på att tröttna så det är dags att avsluta. Hej, svejs
blan vårvindar friska!