Myror på myrar.

Hej igen! Det är väl en passande rubrik. Myrorna ? Ja, det har varit två flitiga myror på myrarna. Myrorna har plockat tranbär. Vi sparade några till tranorna.
Det är ena gungflyet där ute. Jag minns i min barndom, vi var ute och plockade hjortron.
Pappa och mamma sa till oss att inte gå för långt ut på myren, några är bottenlösa. Jag funderade ingen botten, då måste man ju komma ut på andra sidan jorden ? Jag berättade för min kompis idag om bottenlösa myrar. Det var när det gungade som mest. Hon säger tänk om vi sjunker och man hittar oss om 200 år, då undrar de säkert: Vad gjorde dessa gummor här.
 Det är ganska trist att höra på nyheterna, bistrare tider, arbetslöshet uppsagda osv.
Tro om man blir arbetslös när man är pensionär ?
Turerna till Pellohallen fortsätter, men jag har inte tränat med att cykla utan att hålla i styret, så jag måste se till att jag har vantarna på plats.
Jag har börjat städa lite i sänder. I veckan har jag tagit fönster, bänken mot älven, samt kryddhyllan fläkt och spis, samt ovanpå skåpen så långt, det var väldigt dammfett där.
En dag när jag kom ut från Pellohallen, satt en hund i en bil och småskällde.
Jag gick och sjöng dumma hund,dumma hund, med en speciell melodi. När jag kom till min cykel, ropade en man är det om mig du sjunger jag är ingen hund jag är människa. Jag vet inte om han skojade eller inte. Jag sa ingenting utan cyklade iväg.
Det är renar lite här och där på vägarna man törs snart inte gå ut.
På tisdag blir det kanske turistresa till Öå. På torsdag är jag antagligen på kurs i Öå.
Jag tittar på stjärnor på is. Jag har hela tiden tyckt att Jesper Blomkvist är bäst.
Kanske är det för att han är från Västerbotten.
Det här inlägget är väldigt spirituellt, eller hur? Nu vill jag ha kommentarer det är roligast att läsa dem.
Hej, svejs myrslokar !

På myren.

Idag har jag inte varit så äventyrlig. Jag har varit med Seija på utflykt. Vi var ute i drygt 2 timmar.
Vi har plockat tranbär . Jag fick 1,4 liter. Hon fick ganska mycket mer, men när jag tittade i hennes hink var det väldigt mycket mossa.
När vi skulle iväg sa hon att jag skulle skrämma björnen och hon skulle skrämma iväg renarna.
Vi fick se något underligt mörkt åbäke lite längre bort. Hon frågade mig inte är väl det där en björn? Jag vet inte, men det rör ju på sig. Jag såg att det var en trädrot. Va, rör det på sig sa hon. Jag var tvungen att säga att jag skojade. Seija sa du får inte skrämma mig, det är björnen du ska skrämma.
Jag sa åt henne när vi for till myrarna att hon borde se mina 18 kattor. Hon trodde att jag hade riktiga kattor. Vi skrattade hela vägen. Hur kan någon ha så många djur.
Inna vi for sa hon nu vill jag smaka vienerbröd. Hon fick pulverkaffe och så åt hon två vienerbröd.
När vi kom tillbaka ville hon bara ha kaffe. Jag frestade henne och satte ändå fram bröd. Nog åt hon alltid.
Det kanske inte var så märkvärdigt att skriva om i dag, men vi hade jätteroligt när vi plaskade omkring på den våta myren.
Annars är det väldigt trist väder dimma och åter dimma. Slut för idag. sängen väntar.

Hej svejs myrslokar ! hitta på nån kommentar fast ämnet var ganska torrt trots den sanka myren!


Bregott och cykelakrobatik.

Hej igen ni alla lata kommentatorer!
Ja, ni undrar säkert vad det finns att skriva om Bregott. Det finns en hel del, det är gott , man bör se till att ha det hemma osv. Det sistnämnda trodde jag att jag fixat. Jag såg en Bregottask i kylen och sa till Ivar, jag har en extra ask i kylen , vad skönt då slipper jag köpa. Jag åkte till Pellohallen och köpte mjölk och bröd.
När jag kom hem sa Ivar titta i Bregottasken, det är bäst att du går till affären med den. Jag öppnade asken. Gissa vad det var? Jo det var vitkålsstuvning som jag glömt att jag hade. Den hade stått i kylen några veckor. Den var inte sur eller så. Ivar hade tänkt ringa till Norrmejeriet och affären för att påpeka felet, för han trodde att det var Bregott som det var något fel på.
Nå jag fick ju cykla iväg och köpa en ask.
Apropå cykla. Igår när jag var till affären såg jag en kille som cyklade utan att hålla i styret. Han hade händerna i fickorna. Det såg jättefränt ut. Det där tänkte jag, var jättebra, jag som lämnar mina vantar här och där. Man behöver inte några vantar, när man kan ha händerna i fickorna.'
Jag tänkte träna lite på gården, och gjorde det. Det gick inte alls, hjulen gick sin egen väg och inte rakt fram.Det slutade med att jag flög över cykeln, tur att ingen såg på. Jag fick inte en skråma av missödet. Ska nog försöka på vägen tidigt en morgon när det inte är så mycket trafik.
I morgon fyller mina äldsta babysar år. Jag har presenterna färdiga, men jag skickar inte dem med posten utan väntar till dess någon hämtar dem. Jag tycker att Katarinas blogg är sk..- d.....
Jag försöker att kommentera men kommentarerna kommer inte fram.
Hej svejs i höstmörkret och ha det så bra som möjligt och grattis mina twins !

Marknaden samt djur och natur.

Jag har i många år funderat vem marknaden är. Amerikanerna tycker ju inte att de ska belastas med högre skatter utan marknaden ska sköta finanskrisen. Är marknaden av amerikanskt ursprung, kanske någon annan nationalitet. Första gången tyckte jag att markanden var en grå eminens. Men den kan ju vara en kvinna också.
Jag tycker inte om marknaden den verkar ha så stor betydelse att jag stackars människa blir en fluglort.
Jag skulle vilja möta marknaden och göra en riktig intervju och fotografera.Jag tror att m är tråkig och feg. Nåväl jag får väl sluta att fundera det skapar bara fler rynkor.
Idag har jag krattat och gjort fint i potatislandet, men det var ett styvt arbete. Under tiden jag arbetade där gick jag till stranden. Där var det ett svanpar som tränade sina fyra ungar. En förälder de fyra små gråbruna ungarna och sen den andra föräldern. Jag har inte sett svanungar förut och tänkte osökt på Den fula ankungen.

Djurlivet fortsatte. Jag tog mig en cykeltur till Pellohallen och såg då en stor älg på vår äng.
Skyndade mig till affären  för tänk om älgen kom närmare!
Hemma igen tog jag kikaren och gick ut för att titta. Då var älgen där med två kalvar. Det såg ganska roligt ut när ena kalven stod på fram knäna och betade. Stod och tittade en lång stund och tänkte gå in igen. Då såg jag något annat som rörde sig . Kikaren för ögonen . Jo ett rådjurskid med två små söta kalvar,. Där var det sex djur tillsammans på vår äng.
Bilar stannade och tittade . Ja bilarna tittade förstås inte, men passagerarna.
De undrade förstås vad jag tittade efter.
Nu ska jag fråga efter gammal t bröd och frukt på Pellohallen.
Det var så roligt att titta på alla djur så jag hade inte tid att känna hur svinkaqllt det var.
Inga incidenter denna gång. Men ni som vet var jag brukar mata djuren kan ju tänka sig detta cenario, Jag skyndar mig över vägen utan att ha knäppt jeansen ordentligt så just som jag kom in bland träden ramlade jag, snavade alltså på mina nerhasade byxor. Tur att det var på sidan av vägen.
Slutar nu i förhoppning att ni ska finna nöje i mitt inlägg. Kommentera gärna.
Hej svejs bland lövhögarna!