lMåndag

Ja, det känns verkligen att det är måndag. Man har ju varit på fest, vilken fest sen.
Det var roligt att träffa bekanta. så gjorde jag ju nya bekantskaper. Det var trevliga vänner som Katarina och Janne hade!
Det var ju lite förberedelser innan vi åkte till Karungi. Jag klippte Ivar, sen låste vi in fyrhjuling, gräsklippare mm. En del har ju blivit av med sina cyklar här i byn. Tänk om jag  blivit av med min cykel. Då har jag inte kunnat göra mina äventyrliga färder till Pellohallen, och då har säkert flera av mina bloggläsare blivit ledsna.
Jag saknade mina två minstingar. Jag fick klara mig med mina två äldsta babysar, minibabysar och minisarna. Minibabyserna påstår att deras mormor lärt dem saker, men jag påstår att dehar blivit självlärda i vissa saker. Tänk på det!
Jag tycker att festen kunde vara dagarna tre, fast då kanske man känt sig ännu tröttare.
Egentligen har jag väldigt mycket att skriva ,men jag får nog avgränsa mig lite.
Jag var väldigt trött när jag kom hem igår, men det var svårt att somna.
Idag har jag tvättat kläder, och varit och plockat 2 liter lingon. Lingonen var lite ljusa, men man kan kanske spraya lite rödfärg över dem,
Jag älskar verkligen att vara i skogen. Det var kvistar och stubbar och jag snubblade i ett, men jag höll fanan,förlåt lingonhinken högt så de klarade sig. Mina ben har skråmor och sår överallt.
Jag gick i ett stort spindelnät med en ganska ful spindel. Tänk om b-professorn och baby 2 varit med. Då hade det säkert blivit en väldig skogskonsert.
Jag väntar på att jag ska få en minis till. Det är spännande. Mina fem minisarna som jag har nu är jättegulliga.
Det som saknades vid festen var lillan och lillen. Annars var allt perfekt.Men jag hade väldigt sjå att se efter mina små som fanns på plats. De trodde sig vara väldigt vuxna när de var på fest men en mamma vet ju hur det är.
Nu får jag sluta. det blev ett ganska trist inlägg, men jag är ännu tröttare idag.
Hej svejs alla mina bloggläsare. ha det bra och sov gott.

Blandat

En dag när jag cyklade till Pellohallen.... Aha nu lurade jag er. Jag har inte varit till Pellohallen på två dar, då händer det ju inget.
Jag har varit en mycket duglig person några dagar.
Jag har tagit in all dill. Jag har plockat 1 liter omogna lingon. Två hinkar röda vinbär har blivit plockade. Saft har det blivit.
I måndags var jag till skogen och orienterade mig hur det står till på bärfronten. Jag såg att det fanns en del blåbär, men jag plockade de omogna lingonen.
I går tisdag tog jag min veckosemester. Övertorneå är ju inte så inbjudande . Men det får duga.
Idag åkte jag till skogen och fick ihop lite blåbär. Det blev så varmt och jag blev törstig, jag hade glömt att ta med mig något att dricka. Jag var tvungen att cykla hemåt. Jag hade glömt att ta med mig en nyckel och Ivar var på affären.
Jag tittade efter om något av fönstren skulle vara så pass öppet att jag skulle kunna krypa in  där. men icke.
Jag fick tag på vattenslangen där ute och drack begärligt och blev lite blöt på köpet.
Så där en 40 minuter senare kom Ivar hem.
Då fick jag höra att man sett två björnar ett par mil norr om Pello.
Tänk om det kommit en björn och hälsat på i skogen.
Men jag är ju modig så i morgon åker jag väl till skogs igen. Bara det inte finns renar där så ska det väl gå bra.
Jag har bakat en äppelkaka också. Jag har strukit en stor hög kläder och tvättat en del. Visst är jag fantastisk.
Jag känner mig som tomtemor när jag "samlar i ladorna.". Ni har väl läst Tomtebobarnen. Där fanns det tomtebarn. Sådana har jag inte,men jag har babysar som tyvärr bor för långt borta.

Det blir roligt att komma till Karungi. Där finns det nog varken björnar eller renar.

Ska nu rensa blåbären , diska och sedan läsa hela kvällen.

Hej, svejs och kram till alla.


Fågelskådning och runda ägg.

Visst är det en underlig rubrik. Men ni kommer att få se att den stämmer.
Jag hade åter varit på min cykeltur till Pellohallen. Ni tror säkert att det tillhör ett av mina nöjen. Men det är ju då det händer saker.
Denna dag cyklade jag långsamt och såg mig omkring. Det satt en massa svalor på telefontrådarna ,eller om det är elledningarna.Jag började prata med dem . Jag frågade bl.a. om de skulle resa hem. Då hörde jag bakom mig ,ja vi är på väg hem.
Det var tre systrar som kom gående förbi mig. Jag sa inget. De vände sig om flera gånger och tittade åt mitt håll. Jag kan undrar vad de tänkte.
En dag var det lite mulet jag tänkte passa på att baka. Jag gjorde bl.a wienerbröd.
När det var dags att pensla dem sökte jag ägget som jag tagit fram.
Jag kunde inte hitta det. Samtidigt var det som om fötterna klistrades fast i golvet. Då förstår ni vad som hänt. Ägget hade ramlat ner och jag hade kletat ner lite varstans på golvet. Det är därför som jag tycker att äggen borde vara fyrkantiga, då skulle de ligga på plats.
Pojkbabyn fyllde år i fredags. Han förstod visst inte att se efter om telefonluren satt på plats.
Jag minns den tiden när han med kudden under armen komt assande mitt i natten för att fortsätta att sova hos pappa och mamma. Då sög han på tummen. Säkert längtade han efter mamma och pappa.
Baby nr2 var här igår. Hon tycker att det är konstigt att hon är nr 2. Men hon är ju näst äldst.
Hon var så duktig diskade och plockade. Hon gjorde i ordning salladen . Hon skar den jättefint.Babymannen skrapade huset. minibabysarna hjälpte till. Den ena av dem hade sina två minisar med sig så hon hade fullt upp. Lille Anton var glad som en lärka utom när han lades ner. Söt var han om man får säga det om en pojke. Den ena minibabysen som är nästan två meter lång blev stucken av en geting. Hans bror hade klättrat upp på taket och oroat dem. Som tur var gick det vägen. Det hade kanske varit värre om det varit Pontus som blivit stucken. Är man nyfiken och äventyrlig så är man.
Det var roligt när de var här. Hade önskat min lilla professor hade varit här . Det är jobbigt att inte veta allt hon har för sig. Hon kan nog vara olydig när inte mamma ser på.
Nu får det vara allt för idag. Kram på er alla mina babysar med familjer.
Lillen ta det lugnt. Kram på er alla andra kommentatorer.
Hej, svejs!

Pytt ipanna

Man brukar ju kalla Pytt i panna för hänt i veckan. Det här gäller ju flera veckor.
Jag kommer nog inte exakt ihåg hur jag skrev i söndags, men några stolpar har jag.
Det första har jag kunnat kalla Cykelfrämjande. Som vanligt så cyklar jag ju till affären och gör mina inköp. Så och denna dag. Jag var färdig och cyklade hemåt. Jag tänkte vid affären :Var har jag cykelkorgen? Jag hade nog glömt den. Jag sneglade bakåt. Då fick jag se en barnsits, vad var nu detta. Jag steg av cykeln och såg med detsamma att det inte var min cykel. Jag hade kommit till Lanttos när jag vände. Det var ingen ute vid affären för att söka sin cykel, och min stod kvar. Jag skyndade mig iväg på min egen cykel mycket frusterad.
Nästa avsnitt kan jag kalla Putta i blåbärshinken. Det fanns lite av varje i hinken spindlar ,larver och annat. Det blev lite segt med rensandet av blåbären, det var ju så varmt. Jag tyckte att Puttes blåbär var mycket större, eller. Men han var ju liten och jag är modell större. Kruxet var att jag var ganska lat.
Nästa avsnitt :Ofrivillig dusch.
Jag vattnar mina grönsaker trots vattningsförbud. Jag fyller en tunna med vatten från en slang.Den brukar ju sköta sig själv, slangen alltså.
Jag stod där i lugn och ro och tittade uppåt för att se om det fanns några moln.
Rätt som det var blev slangen levande och sköt rakt upp . aaajg blev blöt från topp till tå. Det var varmt ,men är man dyblöt så fryser man ändå.
Det har väl inte varit så omvälvande äventyr. De värsta törs jag ju inte skriva mina flickbabysar blir så skosugna då, eller annat de kan hitta på.
Ibland har jag minnet i skorna ,jag råkade säga det så folk hörde och de tyckte att jag hade bra skor.
Jag är lite orolig för babyprofessorn, som springer på Göteborgs gator barfota mitt i natten. men vad kan jag göra jag bor ju här.
Pojkbabyn har ju varit hemma medsambobabyn och minibabysarna.
En kväll sa han:Mamma kan du inte sitta i gillestugan när jag duschar? Oj för den lille. Ibland gjorde han små korta turer till matkällaren. Där fanns ju ett godisförråd.
Jag fick inte tag på Trocadero, men det fanns en saft, som han tyckte om. Den köpte jag.
Förresten såg jag att han ibland kört110, när han åkte till Umeå. Det är alldeles för riskabelt för lillen.
Annars blev det så tomt när killarna for.De körde fyrhjulingen ett tag, men sen upptäckte de att farfar har så bra TV med många kanaler. Det är ju tur att inte alla mina babysar bor så långt bort. Man får träffa dem då och då.
Jag har ju inte någon släkt annars från min sida här så därför känns det så värdefullt att ha så många familjemedlemmar så nära och att det blir fler och fler.
Grattis BM som blivit vän med datorn.
Hoppas att det snart blir lite svalare och lite regn , så att jag får fylla på mitt brödförråd. Jag tänker speciellt på vecka 39.
Nu orkar jag inte läsa igenom vad jag skrivit. Ni får ha överseende med mina fel och brister. Det tar hårt på en det där med semester .Jag har varit i Övertorneå idag , så då förstår ni.
Hoppas på många kommentarer, det är så roligt och dåblir man ivrig att göra nya inlägg.
Hej svejs i blåbärshinken.

Tisdag

Jag skrev ett jättelångt inlägg i söndags, tyvärr gick det inte att publisera. Vet inte vad det var för fel. Jag  försökte hela kvällen.
Nu skriver jag bara lite för att se om det lyckas. Jag ska försöka göra om inlägget jag skrev i söndags, men det blir tidigast i morgon. Håll tummarna.nog kan ni kommentera fast jag inte skrivit något av värde.
Hej, svejs.

Äventyr på väg

Pojkbabyn har farit till Haparanda, där träffar han säkert sina babysyskon. Han tog med sig sina minibabysar och babysambon. Det är alltså fritt fram för mig att vara lite äventyrlig.
På morgonen gjorde jag polarisar. Sedan åkte jag till affären. Där träffade jag en bybo som frågade vad jag höll på att måla. Måla, sa jag. Jo duär vit runt ansiktet.
Jag blev lite konfunderad. Nej ,sa jag . Jag har hållit på att baka. Jaha, det förklarar saken, du har mjöl runt ansiktet. Usch vad jag skämdes. Jag tittade ned på Tshirten, där fanns också några hekto mjöl.
Nå jag handlade och cyklade hemåt.
Rätt som det var låg jag i ett dike med hallonris. Varorna hade flugit runt . Tur att melonen var av honungstyp, den höll. Hade det varit en vattenmelon hade jag säkert fått en dusch.
Jag kravlade mig upp med vissa svårigheter och var noga med att se mig omkring.
Tänk om någon kom förbi. Jojomensan. Där kom en bil och stannade. Chauffören
sa: Finns det hallon där nere. Han såg väldigt spydig och skrattlysten ut.
Jag tänkte be honom dra, men jag hann inte, han for iväg.
Tänk det är bara början på dagen. Hur ska detta sluta ?
Jag ska ju på bingo i kväll. Jag ska försöka hålla tungan rätt i munnen, så kanske allt går väl.
Babyprofessorn har ringt. Hon klagade på vädret, och jag som tycker att vädret är förträffligt. Hon har visst en liten baby_Alice där nere som är lite odräglig.
Jag får väl snart börja med middagen. Pojkbabyn är säkert hungrig. Jag tror att han längtar efter mamma. Slutar nu, det är ganska varm här vid datorn.Utetempen visar 30. Inne är det 27..
Hej svejs. Ursäkta mig för alla fel jag fått präntat i bloggen, men det beror iså fall på taggar från hallonbusken.
Nu väntar jag på kommentatorer.

Torka

Vilken kul rubrik. Men här är det rejält torrt. Pojkbabyn sitter här bredvid och ger torra kommentarer.
Det var länge sedan jag bloggade, men det är full rulle här hela tiden, pojkarna vill ha jobb och det gäller att ha ett schema färdigt.
Pojkbabyn skjuter på tavlor för att visa hur duktig han är. Pojkbabyns sambo läser att italienska fotbollsspelare rakar sig på benen för att de vill visa musklerna.
Minibabysarna kör med farmor och fyrhjulingarna.
 Vi går och tittar på Rolfs tjurar varje dag. Idag stod vi och tittade på när Rolf matade dem. Han har ca 50 tjurar ute. Han har 3 st. borta. De måste ha rymt för staketet var trasigt på ett ställe.
Idag gick vi in i lagården där det finns 12 kalvar. Fredrik for med ena benet i gödselrännan, så vi fick gå hem och duscha benen.
 Det är roligt att höra pojkarnas kommentarer. Johan har sett att de har som långa morötter under magen.
Igår var jag till Övertorneå, och som tur var hände det inget speciellt.
Den 5:e är Ivar och jag bjudna på födelsedagskalas, kl. 13. 15.

Det märks att pojkbabyn är hemma . Kylskåpsdörren behöver smörjas.

Han tror sig vara stor när han har vaxat bilen idag.

BM och Gunnar reste idag till Öland, men kommer tillbaka någongång i september.

 Nu ska pojkbabyn ut och skjuta ett magasin säger han. Men jag tror inte att han hittar magasinet.
Undras hur lillan i Göteborg klarar sig? Jag är litte orolig.
Babyn nr. 1 har börjat jobba den här veckan. Jag hoppas att baby nr2 vilar sig ordentligt.
Jag hoppas att alla småttingar omkring dem också mår bra. Se till att de inte sitter i solen för länge.
Baby Maxi i Göteborg mår säkert bra.
Man har inte stor lust att vara ute nu när det är så varmt. Man har inte stor lust för något egentligen.
Idag ska ja g ha stuvade makaroner och korv till middag. Jag har så fin sallad så den går åt som smör i solsken. Sallad från eget land, tomat gurka, röd och grön paprika, lök och honungsmelon. Ingen dressin bara lite salladskrydda.
Om ni har bra och enkla förslag på menuer så kom gärna med förslag.
Ska nu gå och köpa lite mera mjölk. Alla umebabysar dricker mjölk.

Hej svejs i lingonskogen (lite väl tidigt) Ha en skön dag.