Bokmalen

Äntligen kommer jag till skott.Har haft ganska mycket på gång. Har vikarierat i skolan, har haft en del sammanträden, en dator som krånglat. Det största hindret för mitt bloggande har varit en massa böcker. Skall här nedan berätta vad jag tyckte om vissa böcker.Börjar med en mycket virrig och dålig kriminalroman:Mörkertal av Arne Dahl, titeln passar bra.
Ett fjärran eko avVal Mc Dermid kriminalroman, bra.
Bortom stjärnan, Elisabet Nemert, utspelar sig under tiden av Jesu födelse, men är modern och och spännande från första till sista sidan.
Mitt Iran av shirinEbadi (fredspristagare 2003) Trots att hon blir trakasserad mordhotad och arresterad vill hon inte lämna Iran. Bra.
En annan kvinnas man, Patricia Kay, lättläst och med ett oväntat slut.
Allt du kunde önska Tara, Geraldine O neill , bra
Mandelkärnan, Inger Alfven bra
Moln över Arcadia, Jojo Moyes bra
Parfymen, Patrick Suskind otäck gastkramande thriller, bra.
Djungelbarn, Sabine Kryger dokumentär, uppväxt i djungeln och på plantagen , omvälvande att komma in i västvärlden, bra.
En drink före kriget av Dennis Lehane, han skriver alltid bra.
Har läst många fler böcker detta var bara ett urval. Kryger stavas egentligen u med två prickar ovanför, likadant suskind, men jag kan inte peta in prickarna.
Så var det receptet:
Lax (en förpackning med fyra bitar som brukar finnas i Icas frys)
2 äpplen
3 dl grädde
senap.

Smörj en form. Skär laxen i tärningar , salta lätt och lägg dem i formen.
Skiva äpplena och lägg på laxen. Blanda senap med grädden och slå över. Sätt formen i ugnen 225 grader i 15 minuter. Klar. Koka potatisen och ät. Man kanske kan fixa så att potatisen blir färdig samtidigt som laxrätten. Senap är en smaksak, sätt som ni tycker. Smaklig måltid.
Tack , alla mina barn och barnbarn för kommentarerna, och puss till barnbarnsbarnen.Tack även ni andra! Jag blir jätteglad över alla kommentarer. Nästa gång återvänder jag till medeltiden.
Hej svejs i vårsolens glans.
 

Utmaningen.

Här snöar det för fullt, men det är åtminstone varmt. Jag ska ta itu med utmaningen. Jag skulle ha 100-tals saker att komma med men väljer bara det som drabbat mig personligen. Annars har jag mycket som skulle röra min av komma, men ska inte genera dem.
1. Pappa tycker att jag skulle passa som brandman, eftersom jag tar på mig hela"utrustningen" på en gång.En gång hade inte alla kläder följt med.Jag gick till brevlådan och när jag skulle tillbaka låg ett par trosor på vägen.
2. En gång sökte vi febrilt efter hammaren. Till sist hittade vi den i frysen. Vem hade lagt dit den, tror ni.
3.Jag hade barnsjukdomar som vuxen. Vattkoppar, påssjuka och körtelfeber.( Läkaren kallade den senare "kiss in the flight". Jag hade i feber yran tvättat en ylletröja i 90 grader. Den var mycket liten och tjock när jag tog ut den ur tvättmaskinen.
4. Skulle premiärbaka smörbakelser en jul för länge sedan, det var första försöket. Jag såg att det kom tjockt med rök från ugnen. På plåten fanns inget. Jag fick öppna fönstret och Ivar sjöng, hon stod i rök och damm.

5. Nycklar har varit fiende nummer 1 för mig. ytterdörren var sån att man behövde bara slå igen den utan nyckel. En dag skulle jag hem på lunch. En kollega földe med. Naturligtvis hade jag låst in nyckeln. Vi pillade upp ett fönster och kompisen sköt på mig bakifrån. Jag föll i golvet, men in kom vi. Efter det bytte vi lås på dörren.


6. Var iStockholm. satt och läste utanför hotellet, väntade på min svägerska vi skulle gå i affärer. Hon kom.

Vi var i många affärer. Då kom jag ihåg att jag inte hade glasögonen med mig. Vi gick tillbaka till hotellet. Där låg min lektyr och mina glasögon på en stenmur utanför hotellet. Andra gången jag hade tappat mina glasögon hittade jag dem inte. Vi sökte och sökte. I stekpannan låg konturerna av ett par glasögon. Det ni.


Hoppas att mina utmaningar var läsbara. Men jag vet inte vem jag kan utmana.

Hej svejs i snöyran.


Tanten på catwalken.

Idag blir det inte om min barndom. Nej ,jag tänkte tala om något helt annat. Det är i alla fall vackert väder med strålande solsken, men jag vill inte vara ute för mycket . jag vill vårda min förkylning och passa på att lata mig, jag har ju giltig orsak. Först idag har jag första tvätten i nya maskinen. Tvättberget är stort.
Har ni sett på modeikonerna. Långa magra spöken, dessutom går de som om de behövde på toaletten. En kväll tänkte jag mig en karriär i modebranchen. Jag började med att gå med benen i kors. Men det blev bara början. Det blev liksom krokben med mig själv, med andra ord stöp jag framåt, men hann ta emot med armarna. Usch vad jag blev skraj. Men det var väl tur att jag inte böjde mig bakåt också som spökena gör, då vet jag inte alls åt vilket håll jag skulle ha fallit. Jag får nog hålla mig som  en pensionär som inte går på catwalken. Det var ju tur att Ivar sov . han skulle säkert ha skrattat och blivit arg.
Det är nog ingen mening med make up heller. Jag var återförsäljare för Avon en gång i tiden. Någon sa du måste ju sminka dig och göra reklam för produkterna. Jag fick proffshjälp av en av mina döttrar . Jag skulle ju på party. Jag kom till partyt och kände mig för en gångs skull elegant. Efter en stund började det klia i ansiktet och mascaran rann i rännilar nerför ansiktet. så det så. Visst är det hemskt. Inget som kan förgylla en grå gammal pensionär. Visst låter jag ynklig. Det är ju bara på låtsas, jag vet ju vilken tjuskraft jag har. Nu får jag sluta svamla. B-professorn ; tryck bara en gång när du kommenterat , det tar ju så lång tid så man trycker fler gånger.
 Jag har inte  kunnat kommentera alla, och en del kommentarer tar en hel kväll innan den kommit fram. Kommentera mera och flera. Hej svejs i vårsolens glans.