Nyckelharpa.

Nu är det inte frågan om något instrument, utan det är frågan om en äkta nyckelharpa. Nycklar har alltid varit min fasa.Häromdagen hade jag tappat dem, och skulle fråga mina babysar om jag lämnat den hos någon av dem. Jag satt vid datorn och vände mig om, och se där låg ju nycklarna.
När jag studerade var vi till ett badhus, och satte fast nycklarna runt fotleden. Huxflux kom jag på , var har jag nycklarna. jag gick till omklädningsrummet,. Där stod någon på en våg. Jag tänkte, det var en stor dam bred över både rygg och bak.
Personen vände sig om , och då såg jag att det var en man. Jag fick bråttom ut och upptäckte att jag hade ju nyckeln runt fotleden. När jag sprang kom jag fel ,tänkte gå in i bastun. Där satt många män och några var på väg ut. De satte handdukar framför sig och ropade: Det här är herrarnas!. Usch så hemskt det kändes.
Efter badet  gick vi till övervåningen och fikade.
Vid ett annat bord satt ett gäng poliser. De satt och pekade på oss och skrattade.
De var minsann tuffa när de hade på sig kläderna. Allt skyller jag på en nyckel.
Idag var jag på Pellohallen och handlade. Kom på mig själv att jag sjöng: Små,små fågelungar  sova i sitt bo , lilla fågelmamman ocv. Folk tittade på mig men inte tänkte jag på de. Men det värsta var när jag kom till kassan. Jag hade jättemycket i min vagn. Jag kände inte igen några av varorna. Det var lång kö. Jag fick vända och mötte en finsk gubbe som sökte sin vagn. Vet ni vad han sa? Jo, perkele. Han kunde åtminstone säga tack. Nå jag hittade min vagn och såg till att jag fick betala och skynda därifrån.
Idag ringde en av babytwinsen. Jag fick se ett par duvor i trädgårdslandet. Då sa hon turturduvor. Så nu vet jag. Mina babytwins har turturduvekutter för sig .Det är inte bara sis. Förresten jag tycker att de större babysarna inte ska vara uppkäftiga mot de mindre babysarna.
När jag gick och sjöng små fågelungar tänkte jag på mina små oskyldiga babysar. Alla fyra.Tänk midsommar och jag har ingen möjlighet att hålla ögonen på de små.
Mest orolig är jag för pojkbabyn . han är ju minst.Babyprofessorn har jag varnat. Tror jag. Nyckelharpan önskar er en trevlig kväll. Glöm inte att kommentera.. Det är ju roligast att läsa dessa.

Kvickrot.

Ja, som ni förstår har jag haft ett väldigt arbete i mitt trädgårdsland. Jag använder sparken när jag gör "fåror" för frön som jag sår. Det blir jämt och bra . Tur att ingen turist fick syn på mig. De skulle säkert tro att jag var en same som tappat renen ock måste dra akkjan själv.
Så var det kvickroten. Jag är ju kvick i roten om jag får säga det själv, men jag är inte lika envis så att jag biter mig fast. Det skulle ta för lång tid. Vilket namn, kvickrot.
Jag har gjort en lista , så att jag ska få något gjort. Jag har bla. rensat häcken, ja alltså den som växer därute.
I lördags putsade jag fönstren och bytte gardiner i köket. Det bar sig inte bättre än att jag satte foten i en vattenhink och det blev sen halt på golvet så jag åkte kana ett tag. Det kan man ju göra även på sommaren.
Appropå litteratur, min babyproffessor påstår att hon läser bara djurböcker när hon är här hemma, jag tror att hon skarvar lite. men hon är ju så söt och pluttig att man måste ju tro henne..
Jag tror att pojkbabyn aspirerar på att bli proffessor. men han är allt för liten och vet nog inte vad som fodras. Han är ju så oskyldig med sina blåaktiga ögon.
Jag skulle behöva vara på flera ställen så att  kunde  hålla ett öga på mina babysar.
Babytwinsen är nog inte så oskyldiga heller. De är nog lite för uppkäftiga ibland. De tror att de är vuxna för att de är äldst. Men jag tycker att det är roligt så länge de är babysar, då menar jag alla fyra.
Jag märker att jag inte är så kvick i roten i alla fall. jag blev huxflux tom i roten.
Förresten en av grannarna har loppmarknad, hon har en resbabysäng om någon behöver det. Hon har fräscha saker och är inte dyr. Som ni ser har jag bara babysar för ögonen.
Nu regnar det ordentligt. Tur att jag sådde fröerna idag. I morgon tar jag morgonturen till Övertorneå. Jag kanske laddar upp med godis där. Man vet inte kanske man får babybesök.
Slut för i dag, tack för idag. Som ni ser lever jag ibland i skolans värld. 
Nu väntar jag mig jättemånga kommentarer. Håll tummarna så att jag inte gör bort mig i morgon. 

En bukett blommor under kudden

Idag har jag varit ute och tittat vad det finns för blommor i naturen. Jag tänkte att jag skulle hjälpa er så att ni vet vad ni kan lägga under kudden.
Jag såg rödblära, daldocka, skogsnäva, förgätmigej, styvmorsviol, smörblomma och några fler, men det får ni söka själva.
Jag har varit med om så där lite skrock om att möta sin tillkommande. Jag och en kompis hade hört att om man åt salt, jag kom inte ihåg hurmycket, men man fick inte dricka något och inte prata. Kl.24 på natten skulle vi få se vår tillkommande. Vi satt ute och väntade. Vi blev törstigare och törstigare. Når klockan gick över midnatt orkade vi inte sitta och vänta längre. Gissa om vi drack ock drack. Aldrig mer  satt vi och väntade på en "salt" friare.
En gång hade vi lagt blommor under kuddarna, man behövde inte ligga på kudden hela tiden. Vi gick ut i den fina midsommarnatten och satt där vid en dikeskant.
Vi väntade ju att få se en riddare på en ädel springare.
Vi fick se en man som kom gående på vägen . vi kivdes lite om vem han skulle tillhöra.Han kom närmare. Det var en äldre farbror. Då sa vi inte farbror , vi sa snusgubbe. Gammal var han inte precis. Ca 30 år.
 Vi blev lite ovänner kompisen och jag.Ingen av oss ville ha " gubben "
Nu till något annat. Jag har låst en del tunga böcker och allt från bokbussen . Jag gick in ett annat rum för att se om det fanns något läsvärt. Hittade Kär och galen.
Jag blev chockad. Detta läser mina babyflickor . det är alldeles för avancerad litteratur för babysar. Jag ska nog gå igenom böckerna och se vilka jag ska gömma undan.. Jag ska plocka fram Kittyböckerna istället. Man måste ju tänka på de små.
Pojkbabyn sitter nog och tittar på fotboll och låtsas vara vuxen. Honom rekommenderar jag några indianböcker och serietidningar.
Är lite trött men måste vänta till dess att vaniljbullarna  kallnar så jag kan lägga dem i frysen. Jag har även bakat äppelkaka.
Jag tror att Storspoven har flyttat söderut redan. Jag saknar honom.Honorna flyttar söder ut tidigt medan hanarn stannar hos ungarna tiis mitten av augusti.
Tala om jämlikhet! Jaja kära bloggisar det var ett ganska torrt inlägg ikväll, men det får duga. Kommentera!

På resande fot

Egentligen ett konstigt uttryck. Jag använder bägge fötterna när jag reser, och inte reser jag på dem heller, men det var en av mina babysar som föreslog rubriken.
Ialla fall har jag besökt pojkbabysen i Umeå. Det var jätteskönt och vilsamt
Det enda jobbiga var att jag måste följa med vad lillen gjorde. En kväll gick han ut och kom inte hem förrän efter tio. Små pojkar ska inte vara ute så länge. jag hoppas att han förstår det.Men det kändes ändå roligt att vara hos lillen och att han verkligen fick ha sin mamma där.
Jag besökte minibabysarnas skolor. Flera av deras kompisar ville följa med till farmor  i sommar.Det blir säkert lägerskola här.
På söndag åkte jag till Karungi och fick träffa min två andra babysar.
Det var också roligt. Men babyprofessorn är jag lite orolig över. Hon håller på med allt möjligt där nere i Göteborg, och jag vet ingenting. Hur som helst trivs jag hos alla mina babysar och har svårt för att fara hem. Tiden går alldeles för fort.
Idag var jag på OLIN-undersökning i Övertorneå.( lungundersökning) Jag tog med mig en bok som jag läste medan jag väntade på bussen. Det kom en buss och jag gick i iden och fortsatte att läsa. Jag tittade mig omkring i bussen och såg att den var så annorlunda. Jag gick ut och tittade för det var en kvart kvar till avgångstiden.
Då såg jag att det var Kalix-bussen. Tur att ingen märkte något och att jag upptäckte fadäsen i tid.
I kväll har jag börjat " sätt pären ". I Stockholm påtar de visst plugg ner i jorden, men de har ju alltid varit lite efter sig där.
Jag är en aning trött ikväll kl. slog elva, så det är väl inte så konstigt.
Ni får ha överseende med att min blogg inte blev så spirituell, har man rest på en fot är man nog lite murken, men som sagt jag använde två fötter. I morgon ska jag fortsätta ilandet Ha en bra natt alla bloggisar och hej svejs.

Djurvänner.

Som ni förstår måste jag ha ett tema för att komma igång. I lördags regnade det hela dagen. Jag skulle cykla till affären. På asfalten låg det maskar överallt. Jag försökte att cykla förbi dem . Detta gjorde att jag åkte slalom med cykeln, hela tiden.
Så stannade en bil, föraren såg lite misstänksam ut. Han frågade om jag hade något fel på cykeln, punktering eller så. Nä, sa jag och klev upp på cykeln igen. Det var mycket pinsamt, men jag ville ju inte köra ihjäl maskarna. Snacka om en sann djurvän.
 Men jag har tänkt som så att jag får försöka hålla mig inne, för det är alltid något som händer när jag kommer utom dörren.
Mina babysar är också djurvänner. Mina äldsta matade en råtta med bröd. Vi förstod inte till en början varför de så ofta sprang till lagårdsporten. Men där hade de en fet råtta som de matade.
En dag hade Ivar satt ut en fälla och talade om att han fått en stor råtta. Som ni förstår blev det gråt och tandagnisslan. Jag kommer inte ihåg om babyprofessorn var med, men säkert var hon det, åtminstone som sakkunnig.
När babyp. skulle fiska för första gången och fick en fisk började hon att gråta
och ville att vi skulle släppa loss fisken i älven igen. Hon tyckte att det var synd om fisken.
Minsta babysen samlade snytbaggar, han kunde haupp till 6-7 stycken på en gång som satt fastnupna på hans händer. Han brukade också försöka lära myror att simma. Allt detta vittnar ju om inte alltid djurvänner ,så åtminstone om intresse för djur.
I morgon åker jag ner till lillen, för att se till honom. Jag skulle förstås behöva åka till Göteborg också. Jag är inte riktigt säker på lillan. Haparandababysarna har jag lite bättre koll på. de bor närmare, dessutom var en av dem hit igår och hade minibabysar med.
De är ju så pass stora så de förstår säkert att inte vara allt för uppkäftiga.
Jag har stenkoll på mina babysar.
Om ni vill kommentera så försök i görligaste mån att göra det idag, så jag hinner läsa dem.Nu ska jag koncentrera mig på lillen, jag rapporterar sen.
Kram på er alla.

Tankning

Än har inte löken blommar färdigt, vad än mina babysar tror.
Igår följde jag med Ivar för att tanka gräsklipparen. När det var färdigt sa Ivar åt mig att sätta tillbaka "handtaget". Jag gjorde det men inte där det skulle vara. Hur ska jag kunna veta så världsliga saker, jag som inte tankat en bil ,inte ens min cykel.?
Jag hitta ett utrymme för handtaget det var lite trångt förstås och svårt att ta ut det igen. Ivar satte det där det skulle vara. När jag kom in på Pellohallen möttes jag av skrattsalvor,  Hur gick det med tankningen ,frågade de..Jag kan inte förstå munterheten, gör ni?
Jag törs snart inte gå ut, när det alltid ska hända något där jag rör mig.
Förr i tiden var vi alltid ute med våra babysar. Det var roligt.Minsten gick ibland före med en stor käpp , han skulle rädda oss från björn.
De två ädsta blev lite större var de inte så ivriga att följa med på våra turer.
Det var mycket roligare att spana efter mopeder. Den lilla professorn
var lärd redan då.. Hon sökte småkryp, även om hon tyckte det var otäckt.
Även hon blev större och började intressera sig för tullen.
Kära barn visst har ni en rolig mamma.?
På tal om tankning ,man måste tanka hjärnan ibland för att kunna blogga. Tänkte göra det igår kväll, men det såg så åsklikt ut  så jag tordes inte.
Jag skulle kunna berätta ur böcker jag läst, men ni skulle säkert tycka, fy så tråkig hon är. Jag läser många dokumentärer.
 En sak jag läste lät så här ungefär: en tjej trode att små barn kom till som hos hönsfåglarna. Hon försökte med att ruva i flera dagar ,men inga barn kom bara en korv..
Hoppas att ni kära bloggare börjar ruva, i å fal är det nog på hämnd ni ruvar.
Det är ju pingstafton,och det bara regnar. Jag ska göra en Janssons.
Hej svejs trevlig pingst alla bloggare.