Pyttan med byttan på nya äventyr.

Brrr... nu har det blivit ganska kallt. Pyttan har i alla fall varit i farten. I tisdags for hon ut för att plocka lingon. Det blev så där en 4 liter. Samtidigt såg pyttan lite blåbär och plockade 2 liter. Tog paus ibland. Hade en kaffetermos med och satt i solen och mådde gott.
När pyttan åkte hem hade hon kassen med byttan på cykelhandtaget. Det var nog en miss . det blev lite svårt med balansen. Tur att det inte kom någon bil. Pyttan stannade och ordnade om lasten.
När pyttan kom hem började hon att plocka svarta vinbär. Hade fått lov av grannfrun att plocka. Det blev ungefär 5 liter. Nöjd över resultatet skådade pyttan över den sammanlagda skörden. Det var som på en palett. Svart,  blått ,rött och vitt. Hur kunde det komma sig? Jo Pyttan hade haft så bråttom att hon inte hade kontrollerat lingonplocket. Först nu fick hon se att hälften  av  lingonen var vita. De mognar säkert.
Pyttan var nöjd.
Tisdag åkte Pyttan till Övertorneå. Det är då en tråkig by. Men det fick ju gå.
Tills idag hade Pyttan gjort en lista på göromål. Fulla burken med köldvätska ( Nere i källaren) Åka med tidningar och annat till sopstationen, koka vinbärssylt, skriva protokoll.
Dagen blev inte så. De två första på min lista är åtgärdade
Sen ville Pyttan göra annat. Tvättade lite, tog upp en hink mandelpotatis. Ville ha lite omväxling tog en hink och for ut för att plocka lingon.
Gick där i skogen och sjöng. Rätt som det var hade jag stolpat in i en djup grop. Sin vana trogen tittade sig pyttan omkring för att se om någon sett det. Vem skulle se i skogen. Inte ens någon nyfiken ekkorre spårades. Pyttan klev upp ur gropen och suckade.
Tänk om det varit en massa människor i närheten.
Snart var Pyttan på väg hem igen.
Hade ett ärende till Pellohallen. Tänkte inte på att byta kläder. Pyttan såg ut som ett riktigt skogstroll. Bilarna hade svårt att hålla sig på vägen. Pyttan måste vara en syn för gudarna.
Sen öppnade Pyttan en surströmmingsburk. Pyttan åt 4 strömmingar 6 potatisar, lök och 4 smörgåsar. Magen står ut i alla hörn.
Min lista i morgon: koka vinbärssylt, skriva protokoll, göra en äppelkaka, ta upp en hink potatis plocka 4 liter lingon, dricka kaffe mellan varven äta pyttelitet, sen kanske inget mer.
Hör med mig sedan vad som blev gjort.
Hej, svejs bland potatisar och lingon. Hör av er.

Pyttan med byttan i blåbärsskogen.

 Äntligen ! Solen visar sig. Pyttan har just stigit ur sängen och sitter med en kopp snabbkaffe i handen. Nu ska jag fara till skogen. Nej.. jag har en Ikea kasse full med smutskläder, det måste ju göras. En tvätt varje dag som solen skiner. Skönt i alla fall att jag slagit hela potatislandet.
Nu är maskinen på. Skall koka en gryta fullkornsris, kan vara bra att ha. Soppan jag gjorde igår var då ingen höjdare. Allt i ett soppan från Buffe.
Nu tar jag på mig de blå hängselbyxorna , En hink, gummistövlar och en plastkasse. Kliver upp på cykeln.Gnei.gneignei, cykeln gnisslar.
Nu är jag framme i skogen där blåbären väntar . Här går jg Pyttan gammal och krokig men ganska till freds. Har inte mått riktigt bra de senaste veckorna. Värk lite här och där, mest där. Kliver bland blåbärstuvorna och tänker. Varför blandar jag mig i så mycket, försöker att allt ska bli så bra som möjligt. Jag gör ju bara bort mig trots att jag vill göra väl. Ja, ja Pyttan är inte den som grämer sig mer än någon minut.
Snart har jag hinken full. Plötsligt hör jag ett dovt rop. Jag reser mig upp far iväg till cykeln och iväg hemåt. Det var säkert inget farligt. Jag ska dit i morgon också det fanns mycket blåbär där. Men kassen, inte kan jag förstöra den. Pyttan har bara en och den ska hon ha när hon köper hälsofil åt sin gubbe. Lindar den försiktigt om blåbärshinken.
Väl hemma hänger jag kläderna, rensar blåbären och vispar ihop en blåbärspannkaka.
När vi var barn var vi ivriga på att plocka de första blåbären. Då gjorde mamma blåbärspannkaka.
Efter middagen går jag ut på hallonjakt. Den första jag möter är en hallonmask, han bugar sirligt och hälsar mig välkommen till hans middagsbord. Jag avstår. Plockar drygt en liter hallon, skulle ha blivit mer om inte gultigerrandiga flygare hade uppvaktat mig så ivrigt.
Hallonmask är giftig man kan bli mycket sjuk om man får i sig en.
Pyttans skörd idag två och en halv liter blåbär och dryga litern hallon.
Den där hallonmasken kan vi kalla Hallonrova.
Nu ska pyttan föra bort lite skräp och sen läsa till midnatt.Pyttan har inte blivit senil!

Hej svejs i blåbärsskogen och sov så sött.Undrar vilka kommentarer jag får på detta inlägg.

Olga

image8

Här en bild av Olga. Hon är alltid här när jag är borta. Som ni förstår är hon ganska ljusskygg.. Hon har draperat sig för att kunna passera gränsen. Jag börjar tro att hon är spion. Åtminstone spionerar hon på mig..
Annars är det lika regnigt som vanligt och inga missöden har jag varit med om. Nå kanske några, för små att nämna nu.
Jag tror att jag måste konsultera en kosmetolog för Olgas skull. nog är jag minst lika snygg som hon.
Nu kan jag ju inte ryska så jag säger bara hej, svejs bland paraplyer och regnställ.