Rädda lägerdeltagare.

Hej igen! Ska nedteckna några minnen inte allt för längesen. Kom att tänka på det när ett av barnbarnen är på läger.
Nu kommer berättelsen. På gården fanns en lekstuga, där lekte barnen och hade det roligt. En kväll bestämde sig några flickor att de skulle övernatta i lekstugan. En cykelkärra lastades med filtar dynor filtar, ja det blev ett riktigt stort lass. De kom in då och då och sa att de hade glömt saker. Så blev det kväll. Det blev ganska tyst inne i huset. Vi gick dit och tittade de hade gjort det riktigt mysigt. Här inne gjorde vi oss beredda att gå till sängs. Vi tittade ut genom fönstret och tänkte : nu har de nog somnat. Det gick ett tag. vi hörde ett oväsen ute på trappan. Vi steg upp och in i köket kom vettskrämda flickor. Vi funderade vad det var.De sa Vi ärr rädda för Ränne-robi. Det var väl ett försök till läger? Det var ju tur att det inte var någon motorsåg som väckte dem. Det blev betydligt senare.
Ja här regnar det . Morötterna har gömt sig blan ogräset. Storspoven bättrar på det hela med att plocka både frön och potatis. Inte kan man börja rensa heller när det är så blött.
Typiskt, jag plockade fram myggfönster och fyllde vattentunnan med vatten . Inget av det har behövts.
Min flickbaby har åkt til lGbg. Det blev så trist och tomt efteråt. Ett av barnbarnen fyller år idag, jag har nyss pratat med henne.
I morgon är det lördag och jag hoppas att det är fint väder då.
Lanttos har några kor ute ,jag tittar noga omkring när jag cyklar förbi. Tänk om de kommer på vägen!

Jag kommer ihåg en liten flicka som stoppade makaroner i kappfickan, de var förstås kokta, skulle hon ha det som matsäck kanske?

Så var det en pojke som försökte lära myrorna simma i handfatet Dessutom lekte han med daggmaskar och snytbaggar. Han borde ha sökt anställning vi Cirkus.

Är det någon som känner igen sig?


Nu slutar jag innan jag kommer med fler minnen. Ha det bra gå ut iregnet och duscha.

Hej svejs bland myggor och knott.


Slutet gott...allting gått!

67087-7

forts.

67087-6

Traditionellt midsommarfirande i Pello

67087-5

Rosamunda i gröngräset

Mycket har hänt sedan sist. Skulle behöva titta i dagboken för att komma ihåg allt, men jag är alldeles skakis . mer om det senare.
Lillflickan har kommit hem och det är roligt.Förra helgen var jag hos Granviks. Jesper tog studenten. Vilken stilig kille! Det är alltid roligt att vara där. Fick träffa alla barnbarnen ,nästan Inte de i Umeå. Allabarnbarnsbarn att inte förglömma och all äkta och oäkta hälfter.
Nu i söndags fick vi träffa Lotta. Det var länge sedan jag hört Ivar skratta så mycket ja utom när han träffar Olga.Elisabet och Lotta jobbade på här. Åke och Jesper kom sedan. Åke bytte packning i diskbänkskranen, det var bra. Idag har det regnat . Det kom häftiga skurar.Var tvungen att gå till min odling och se efter att inte alla frön och potatisar spolats bort. Fåglarna petar alltid upp lökarna. Nu till mina skakiga ben.
Var med skräp till kontainern Vid Lanttos stod en massa människor med käppar. Jag tänkte säkert är det en björn de ser. Så fick jag se två kor somsprang på ängen. De ropade åt mig att jag skulle hjälpa till. (Inte Korna) Jag sa jag är ju rädd för kor. De skrattade åt mig. Jag skyndade mig iväg med skräpet. När jag vände hemåt sa någon , vi klarar inte oss utan dig. Jag såg en stor ko där på ängen. Tittade dit hela tiden så hux flux hamnade jag i diket. Jag hörde att folket skrattade. Jag vet inte om det var åt mig. Jag var alldeles skakis när jag kom in. Gick försiktigt ut för att se om kon var kvar, då hörde jag lite knak på andra sidan vägen, så jag gick in. Det var säkert en kråka eller en ekorre, men fantasin sätter fart ibland. Nu tänker jag då inte gå ut.
Det låter barnsligt att vara rädd för kor, men det sitte i sen vi hade kor hemma. En gång sprang en hornko efter mig när jag skulle till mamma med kaffe. Hon höll på att tvätta. Jag sprang iväg till farstubron och tappade allt kaffe.och socker och jag vet inte allt.
Jag fick ju mjölka när mamma skulle bort. Korna släppte inte till mjölken och sparkade och slog med svansen i mitt ansikte. Så ni hör att det finns verkliga odjur.
Nu slutar jag för att ni inte ska bli less. Ha det bra alla mina nära och kära.
Mu,mu i kohagen. Hej svejs. Sov gott.

Tur och retur

Hej alla bloggare!
I tisdags inledde jag min resa till Umeå.. I hedenäset kom försäkringsläkaren på bussen. Han satte sig bredvid mig, och satt där ett tag. När jag bytte buss i Haparanda, kom chauffören med min ryggsäck jag hade lämnat den på bussen. Försäkringsläkaren kom och sa ,jag tyckte att den såg så ensam ut. Jag tackade honom. När det var färdigt att byta buss i Luleå, var det bara några minuter innan avgång . Jag hade bråttom. En tjej kom springande med min jacka. Jag fick åter fram ett tack.
Jag klev av vid lasarettet. där tog pojkbabyn hand om mig och vi åkte hem till Ersboda. Mikaela var inte hemma än men hon hade gjort väldigt god mat, så jag slurkade i mig.Nästa dag följde jag Johan och Fredrik till skolan. före lunch var jag hos Fredrik. De hade utedag till Lunch. Det regnade på morgonen och var inte särskilt varmt. Jag frös för jag hade sommarkläder på mig. Fredrik var duktig och fattade lätt reglerna i lekarna.Jag köpte mat på skolan . Det kostade bara 33 kronor.. Johan hade slöjd efter lunch. Han var väldigt kreativ och lärarna sa att han var mycket duktig. På kvällen gjorde jaghonungskakor och lite wienerbröd. Torsdag ägnade jag åt Robin. Han hade lång dag. Vi åkte klhalvåtta och kom hem vid 18-tiden. det var lektioner och sedan gick vi till IKSU ,där skulle de klättra på väggarna. De hade ju säkerhetssela på sig jag var säker på att Robin inte skulle klättra, men tji fick jag. På första väggen blev det bara en liten bit ,men på den andra gick han mycket högre. Jag var nervös det såg så farligt ut. Han var modigare än jag trodde.
Kl15.00 var det Berghemsdagen. Där var det loppis hamburger och varmkorvförsäljning.
Fikaförsäljning med mycket gott doppa. Robin och jag vrålfikade tre gånger. Så var det fiskdamm. En del av eleverna skötte om den. Robin var kassör och jag lovade att jag kunde hjälpa honom. Det var personer borta så de var glada att jag erbjöd mig. Robin .klarade kassan utan min hjälp. Jag tog en del kort med digitalkameran .När lillan kommer hem ska hon få sätta några på bloggen Så kom Erik och hämtade oss. Jag var ganska trött på kvällen. Det var ju elever som hela tiden skulle prata med mig.
Jag packade och la mig ganska tidigt.
Erik skjutsade mig till stationen. Bussen gick kl 8.00 Var hemma vid 18.00 tiden.
Det var roligt att se pojkarna i skolsituationen, jag är alltid intresserad av mina barnbarns skolarbete. Tack till pojkbabyns familj för ett par trevliga dagar.
Idag är det så varmt ute att man känner sig jätteslö, orkar inte vara ute.
Hej svejsi sommarens soliga dagar.