Morötter och getingfällor.

Hej igen!
Ni funderar säkert vad som menas med min rubrik. Det är så att jag har köpt fröer någongång i vår, men jag hittar dem inte. Någon nytta med detta har det varit . Jag har städat skåp för att se om jag gömt dem någonstans. Icke sa Nicke. Tror ni att fröna gror även om man inte sätter dem i jorden ?
Så där är det när man börjar bli glömsk. Jag får helt enkelt köpa nya.
Getingarna har börjat synas igen. Jag har hängt en fälla högt upp på stegen. Jag tror att det bästa av allt var att jag hittade min vattenpistol. Det var riktigt roligt att leka med den. Jag sprutade vatten i alla springor vid trappan. Jag kände mig lite busig när jag höll på. Jag har inte sett en geting efter vattenleken.
Jag brukar sitta på trappan och titta på flugsnapparna. De har flyttat in i holken som Ivar gjort. Men det är två hanfåglar som försöker flirta till sig en hona. Det blir spännande att se vem av dem som vinner.
Igår tog jag ut stolar och bord. Jag la förstås plattorna först. Jag vill ju ha en del färdigt innan babyprofessorn kommer.
Idag har vi haft näst sista bingon. I söndags hade vi morsdagskaffe.
I morgon har vi hemvändarmöte. Ni ser att det händer saker i Pello och ändå har vi ingen IKEA. Men ibland känner jag mig som Kamprad.
Jag har krattat det mesta ,så nu får det duga och sorkarna har lyst med sin frånvaro. Turerna till Pellohallen fortsätter. Jag har skött mig. Jag har naturligtvis på mig vintermössan när jag cyklar dit. Detta för att tankarna ska hålla sig i styr.Man borde blogga lite oftare så man kommer ihåg allt som hänt. Detta inlägg var inte så spännande, men ni får hålla till godo.
Hej svejs bland fåglaroch getingar.
Nu väntar jag på kommentarer.

Men kanske de är på väg tillbaka........

Vilka då? Jo fåglarna. Det är så in i nordan kallt så de vill nog inte vara kvar här. Det snöar ibland blåser alltid, man får inte ens lägga undan vinterpaltorna. Löven kan man inte heller krafsa undan. Började kratta i onsdags körde bort fyra kärror. Sen började jag må dåligt täpp i näsan och lätt illamående. Jag skulle ju sköta serveringen på bingot, men se det gjorde jag inte, jag satte mig med andra och spelade, jag kände mig vissen. Sen sa de att jag skulle vara försiktig så att jag inte fick sorksjuka.
det var ju inte så bra, jag inbillade mig att nu har sorkarna fått tag i mig.
Jag låg hela dan i går. Idag har sorkarna släppt mig, men jag tror att det är
allergiskt, jag är täppt i näsan och nyser. Visst är det roligt att läsa min blogg.
Naturligtvis har jag varit på studieresa till Pellohallen. Bråttom som jag har så försökte jag smita in i affären när någon kom ut. Naturligt fastnade jag i dörren. Idag när jag hade handlat och kom ut till cykeln så upptäckte jag att jag hade en tom kundvagn med mig. Jag tittade mig omkring, hoppas att ingen ser ,tänkte jag. Då hör jag någon ropa ,ska du ta cykeln i kundvagnen ? Jag skämdes.
Man ser ju inte precis ut som en vårbrud när jag är ute på vift. Toppluva på
svaj, håliga vantar ( har ju hela) kofta under en bylsig jacka vinterskor som kippar, inte undra på att gubbarna tittar på mig.
Just nu pågår ishockeymatchen Sverige - Kanada, svårt att koncentrera mig. Kanada fick mål.
Jag skulle vilja spela mot kanada. då skulle jag slå dem med min klubba och hoppas att det finns ett lager klubbor bakom mig. Ingen domare skulle få utvisa mig jag skulle bestämma. Usch vad jag svamlar! Bäst att jag slutar och följer matchen. Ha det bra !
Hej svejs i vinterstormen.

Alla fåglar kommit ren...nästan.

Hej igen!
Förra helgen tillbringade jag i Karungi. Det är alltid roligt att träffa barn, barnbarn och barnbarnsbarn och alla som hör till. Men nog är man lite till åren kommen när man fått barnbarnsbarn. Det var dop. Väldigt fint !
Den dagen som jag skulle åka jäktade jag som tusan. Gick till Pellohallen tre gånger. Antagligen hade jag så bråttom så jag hann inte göra bort mig.
När jag satt på bussen i Hedenäset upptäckte jag att min ryggsäck fastnat på något mystiskt sätt. Jag jobbade och jobbade. Jag hade 14 kattor i ryggsäckken, så det blev ett riktigt kattrakande, konstigt att inte chauffören hörde ljuden. Däremot frågade han vad jag sysslade med. Jag kröp nämlingen runt ,under och bakom sätet, på golvet alltså. Jag tänkte att kanske chauffören hade något som man kunde skära av remmen till ryggsäcken, i värsta fall alltså. Jag jobbade och jobbade och kissarna
skrek. Just innan jag kom fram till hållplatsen i Karungi lossnade remmen. Den hade på något sätt trasslat sig in i bilbältet. Ja, jag var riktigt svettig.
Det fanns många vårfåglar neråt Haparanda. Här i Pello var det fullt med snö.
Nu idag har vi alla möjliga fåglar på ängen, mest skrikiga skrattmåsar. Men det är svanar, tofsvipor, storspov, gräsänder björktrast , jag har inte lokaliserat alla än.
I går kväll hade jag en skräpmajbrasa. Jag är lite av en pyroman ,så jag fortsatte att mata på brasan idag också. Kanske i morgon också. Det är väldigt lite snö nu. Stora drivor vid ladugården förstås.
I morgon ska jag rusta mig med kikare och se om man kan se någon sällsynt flygare. Kaffegöken har nog inte kommit än och inte hoppjerkan.
Jaså visste ni inte att dessa fåglar finns. Läs fågelböckerna lite bättre !
Inspirationen tryter nu så jag måste nog avsluta mina funderingar.
Hej svejs fågelskådare och alla andra. Om det finns något att kommentera så var snäll och gör det.  Obs!Katterna som jag har hemma har repat sig efter äventyret.