Mobilmörker och tystnad.

Jag har inte haft mobilen i tvättmaskinen som några av mina nära och kära brukar göra. Den var nog inte så smutsig! Nej så här var det . Har putsat och skottat på gården så den ser så fin ut. Hade mobilen i fickan. Tyckte nog att den var lite blöt. Vi i studiecirkeln (PRO) var och åt pizza i Finland. Såg att mobilen var svart, ja tänkte jag , det är nog för att jag är i Finland. Nej så var det inte det fanns inget liv alls i mobilen. Inte igår heller. Jaha tänkte jag nu blir det att köpa en ny.Idag testade jag den igen. Simsalabim. Tur att jag kom ihåg pinkoden. Den var ok igen!
Ska inte ha den i fickan mer när jag håller på med snön.
Har äntligen min sunkiga häst klar. Finast blev nog svansen. Jag tycker nog att den blev gullig, men det är nog för att jag har konstig smak.
Tar mina turer till  Pellohallen dagligen. När man bor så här måste man turista lite. I morgon ska jag till Öå. De som bor där tror nog att det är en riktig metropol, men jag tycker att det är en liten byhåla, mer än Pello faktiskt.
Jag har fönstret fullt av blommande amaryllis.Många har kommenterat hur fint det är och jag har naturligtvis berättat varifrån de kommit.
Ska undersöka busstiderna från Luleå , så att lillan kan beställa resa när hon får semester.
Finns inget kvar av julen här uppe nu. Bara värmeljus som tänds hela dagarna. Jag saknar julsakerna.
Tur i alla fall att det blir ljusare, men ändå vintern är alldeles för lång.
Läser ännu boken om Hammarskjöld, den är väldigt seg, men det är jag också så jag ger inte upp så lätt.
Just nu tycker jag att det roligast att hitta på djur Sticka alltså och hitta på skrönor om dem.
Nu när tomtarna slutat husera på loftet blir det ganska knastertorra inlägg, men jag kan ju heller inte berätta vilken galenskap som helst. Slutar nu med att bara säga hej, svejs i vintermörkret.

Ett pytte inlägg.

Denna vecka har mest handlat om kyla. Har sett lite på TV och läst. samt putsat snökanten  efter plogbilen då och då. I går såg jag På spåret. Blev jättemallig när jag visste vad alla blommor hette, det visste inte de tävlande. Jag visste men inte fick jag kred för det. ( vad har nu tanten hittat på ) snappar upp onödiga ord alldeles onödigt. Sen har det ju varit sport på TV och det gillar jag. Idag gick det inte alls för svenskarna i skidspåret. Det är valla teamets fel . De kanska skulle wallraffa det tycker jag skulle passa, då blev det säkert raffigt i spåret. Wallraffa är ju egentligen när en journalist uppträde under falsk identitet. Men jag tycker att vallalaget kunde kallas wallraffare.
Kommer ihåg för något år sedan som jag saknade min mössa. Jag hade ju åkt buss., men jag sökte mössan hemma. Nästa morgon när jag kom till Pellohallen såg jag min mössa uppträdd på ett sopskaft eller vad det var. Jag tog den inte för det stod folk och glodde på den , och jag ville inte att de skulle få för sig att det var min. Nu funderar jag om jag ska prova med Katarinas mössor, sätta en på ett skaft vid Pellohallen, i reklamsyfte. Jag skulle inte vara rädd att ta tillbaka den. Jag skulle säga, den här känner jag igen.!
Har inte börjat med hästen ännu. Måste göra färdigt det jag håller på med först. Men jag har redan gjort sagan. Har inte plockat bort julen ännu, gör det nog till veckan om jag ids.
Mina resor till Pellohallen fortsätter varje dag. Väntar att det skall bli något intermezzo. men blir det ett sådant är det säkert jag som står för det. Har inte kommit in på internet de gånger jag försökt. Det stod bara att de arbetade med att göra det bättre. Försök om några minuter. Men så har jag glömt att försöka för jag hängde med näsan över en bok tills ja somnade.
Hej svejs  i Kung Bores rike.

Blandad konfekt.

Det har timat så mycket sen sist så jag kommer då inte ihåg hälften. Men några axplock blir det väl. Tomten har kommit och gått, håret är ännu grått. Haha.
Innan jul var det dubbeldop och naturligtvis var jag där. Där är i Karungi. Signe och Naomi fick sina namn. Det är alltid roligt att träffa folk från söder. Ja,ja det var ju inte så många söderifrån, Sara och familjen Heilala. Men de som bor i Karungi och Kukkola vill gärna tro att de är söderfolk. Erik var hemma med sina pojkar och vi spelade ofta TP. De provade även ut mössor som Katarina gjort.Jag fortsätter att fantisera om djur. Nu ska jag konstruera en häst. Det blir säkert spännande.
Ikväll är det 32 grader kallt. Lillan har skickat en bok som lär ska vara bra den heter Igelkottens elegans 0ch är skriven av fransyskan Muriel Barbery. Ska börja läsa den i kväll.
Varför finns Vad gör du i facebook. Tänkte skriva och rekommendera boken men det finns ingen plats att skriva på.
Idag har jag dragit fram spisen och rengjort bakom den. Där fanns så mycket av varjehanda att jag hade svårt att få fram den. Men sen kändes det skönt när det blev rent och fint.
När vi var små brukade mamma göra efterrätt av risgrynsgröt som blivit över. Jag har gjort det i helgen och i morgon ska jag göra det igen.Blandar gröten med vispad grädde och varvar den sedan med hjortronsylt.
Det lägger sig så mjukt i magen och säkert utanpå också. Andra efterrätter var mandelmusslor med hemgjord hallonsylt och grädde.
Nu skriver jag så jag blir hungrig, och när ska jag börja med hästen måste ju läsa boken först.
Föresten igår när jag skulle gå till Pellohallen tog jag på mig kappa, skor och mössan. Tog ryggan på mig och börja vandra iväg. Tyckte att det kändes kallt om benen, tur att det inte var så kallt, och tur att jag upptäckte i tid att jag bara hade yllekalsingar på mig. Jag har fått dem av Ivar benen är långa och korvar sig.
När man är i Fablernas väg kan det bli så där. Slutar nu och önskar att ni ids läsa och kommentera.
Hej svejs bland  is  och kristaller! Se till att inte frysa tänd en brasa!