Valborg glada vappen.

Har en lite olympisk eld därute som jag måste passa. Visserligen var det någon som sa, snön brinner dåligt.
Jag har rensat lite på gården, samlat skräp.
Tog ut grillen och tände på den. Jag fortsatte att städa runt brasan och tänkte att Någon skulle börja grilla korven. Icke sa Nicke. Någon hade maraton mellan tennisen och ring så spelar vi. Kände mig verkligen irriterad på Någon. Grillade själv och t.o.m bar in korven, åt lite och gick sen ut till elden. Någon var inne.
Ibland måste man få gnälla lite, Emma har alldeles rätt.
Har bakat solöge bullar på laktosfria ingredienser. Ella har bett att jag gör så hon får ha åt Niklas.
Jag känner mig alltid vemodig sista april. Det är då jag saknar de som är borta, sen tänker man sommaren går så fort och så många oskrivna blad.
När vi var små hade vi alltid brasa och det kom en del andra också. Mamma satte ut en träbänk, som hon kallade säte, hon brukade borsta mattor på det.Sen fick vi dricka choklad och mamma hade alltid gräddat våfflor. Ibland fick vi hyppor också. Det var väldigt noga att vi barn skulle dra till majbrasan. På den tiden var det ofta skare och vi tyckte ju att det var roligt. Man har sådana varma minnen från förr. Det var ingen överflöd av något men när jag tänker tillbaka så inte var det sämre förr. Inte allt .Nu mera är egentligen folk väldigt bortskämda och nog är det mycket slöseri. Man borde ta vara på tiden bättre, umgås , njuta av naturen läsa ja det finns så mycket annat än TV och datorer, säger jag som nyttjar dessa apparater.
Men jag tänker på så mycket som hänt under forntiden. (Så tänker ni säkert fast ni inget yppar)
Det ser ut som om det kommit dimma. det kanske är rök , det finns säkert ganska många brasor.
Jag tror att isen flyter snart. Det var någon som sa att den flöt iväg 5 maj förra året, jag är inte säker, jag hade inte min stora kalender då.
Det var ganska roligt när mina kids var med på majbrasan. Jag brukade reta dem och sjunga, jag tror att det var skämmigt på den tiden med en sjungande mamma.
Nej nu får jag verkligen sluta gagga. Ha det så bra!
Hej svejs bland korvar och brasor!


Flera vårtecken.

I dag var det fyra tranor på ängen. Två svanar flög över huset. Det var riktiga vårtecken. I påskas kom en liten vit gubbe på gården. Ny har han flytt. Kvar finns bara ettblåvittrandigt tygstycke , en morot och en käpp.
Undrar vart han dragit sin kos. Jag går inte barhuvad ute än. Kommer ihåg när min mamma sa: ta på dig mössan, annars tar kråkorna dit hår eller också bygger de bo i ditt hår. Naturligtvis var jag rädd för kråkorna. Men ibland tänkte jag hur kan kråkornas bo rymmas i mitt hår? Nu tänker jag att kråkungarna säkert skulle ha det bra på mitt huvud, tänk att få krypa ihop i mitt gråa rufs. Dessutom skulle jag inte behöva gå över vägen med mat åt dem. Jag skulle bara sträcka armen upp till huvudet och ge dem smakbitar.
Men för säkerhets skull har jag mössan på mig. En mössa har på något konstigt sätt försvunnit. den är nog inte i någon container utan finns säkert i något kråkbo. Snön smälter med en hiskelig fart. Det är bra när jag ska tända min skräpbrasa. Idag har det inte varit särskilt soligt, men det gör inget , snön försvinner ändå.
På tisdag ska Alice och jag till Övertorneå.
Jag har inte så mycket mer att tala om. Men förra onsdag skulle jag till Pellohallen. Tog av mig förklädet och vandrade iväg. Halvvägs tog jag mig åt huvudet och tur var det, jag hade hucklet på mig, som tur var mötte jag ingen. Jag fick ju vända om och byta till mössa.Det är egentligen inte så ovanligt. Har alltid så brått att jag inte hinner tänka.
Slutar nu med godnatthälsningar till er alla. Och hej, svejs vårystra varelser!

Vårtecken.

Nu börjar livsandarna vakna. Snön smälter med en rasande fart. Man hinner inte riktigt med.Det blir ganska slaskigt när det går så fort.På Valborg ska jag ha en riktig skräpbrasa.
Andra vårtecken: Bofinken har skymtats i veckan. Idag  har storspoven och tofsvipan kommit. Storspoven signalerar vår.Det spås att det ska bli en hård islossning i år.
För många år sedan när jag var i aktiv tjänst passade jag timme för timme om isen skulle gå. En natt sov jag minimalt för jag gick ner och tittade då och då på isen. Jag hade halvdag på skolan så jag skyndade mig hem för att kolla isen. Jag gick ner och tittade, ingenting var förändrat. Jag gick upp och lade mig på soffan, råkade somna, vaknade av att jag hörde ett väldigt dån. Isen hade gått. Då var jag verkligen irriterad. Varför säger man att isen går? den går ju inte alls, den flyter. Nog för i dag. Hoppas ni alla får en fin helg och ta det easy. Hej,svejs i vårsolens glans och bland vårliga fågeldrillar.

Blås, Kajsa blås.......

Det var väl en något udda rubrik. När vi var små och maten var för varm sa alltid mamma sådär. Varför jag också använder den där rubriken är: ett ohygligt blåsväder på söndag kväll. Jag var säker på att strömmen skulle gå, men som tur var så klarade det sig.Snart är det maj månad  och snön ligger ganska tjockt. I helgen har Lars-Ola och Eva börjat tömma huset. Vi fick en hel del till bagarstugeloppis.  Jag fyndade själv också.
De sa ta det där om du vill ha det osv. De kommer tillbaka till sommaren och tömmer resten.
I morgon åker jag till Övertorneå. På torsdag ska vi PRO-tanterna till Rantajärvi och äta. Nog kan man ju äta hemma också.Påsken har kommit och gått och dåhar jag haft förmånenatt se barn och barnbarn här inte alla förstås.Jag går mina rundor till Pellohallen. Vägen är bar men jag får inte ut min cykel. Det är en hög stenhård driva som barikerat lagårdsporten. Det är snön som hasat ner från taket. Det har inte varit några bravader på mina resor mer än jag blev bestulen på mina nyinköpta vantar. Jag råkade släppa ner en vante i tidningskotainern (inte ovanligt) kallt som det var blev jag tvungen att gå till GK och köpa nya.
Har jag nämnt det att jag satt genomskinligt folie på alla fönster, inte helt genomskinligt utan mjölkfärgade. Måste tala om det för dem som råkar komma på besök, man kan inte se så klart genom fönstren !!!!!!!!
Jag tycker att det är urtråkigt att vintern pågår så länge. Idag har jag tvättat kläder, bakat solögebullar deklarerat på internet åt både Ivar och mig, så har Jag läst en bok av Barack Obama. Det där med läsandet tar egentligen alldeles för mycket av min arbetstid, föresten tänker jag gå ner till haltid som pensionär. Det är ganska populärt att gå ner till halvtid.Jag tänkte hjälpa till för jag blir så less att höra om finanskrisen varenda dag. Jag tycker att media ska variera sig lite.
Nu har jag svamlat så ni tror säkert att jag blivit snurrig, men jag hoppas att ni förstår er på skoj.
Slutar nu med önskan till er alla om en god natt, somliga av er har säkertslaggat redan.
Hej, svejs och krakra ornitologer.

Vänta någon dag.

Skriver bara lite i kväll. Det har varit vackert väder men i natt blir det kallt. I morgon åker Erik och Johan.
Det blir tomt. Men jag får väl fortsätta att sticka kattor, eller bevare mig väl, börja VÅRSTÄDA. Men jag har sökt i ordlistan och det finns inget sådant ord där. Förmodlingen måste jag hitta en riktigt gammal ordlista för att hitta ordet. När inte ordet finns betyder det ju att man inte behöver göra det.ö I morgon måste jag ta bort dunet ur rönnen. Såg i Haparandabladet att de har en vårfågel som heter Grönfink. Är det en vårfågel så har jag haft vår hela vintern. Slutar nu skriver mer en annan gång.
Hej, svejs i vårsolens glans.

kväll

ja det är kväll, och jag gör ett litet inlägg. Skriver på Eriks bärbara dator.Han ska sedan visa mig på min egen dator. Idag har jag satt dunvippor på rönnen här utanför.Så fort det kom en bil sprang jag upp på trappan. Det kändes lite skämmigt att stå vid vägen och klä en rönn. Folk skulle säkert tro att jag blivit gaggig. De skulle säga hon tror att det är en julgran.
Nu är Erik och Johan här. Skriver inte mer i kväll. Glad Påsk på er all och hej svejs bland flygande påskdun.

Påsk

Nu vill jag bli skriven i!