Halva julimånad.

Ska nu försöka redovisa vad jag gjort under senare delen av julimånad.. Hemvändardagarna blev hyfsade, fast jag jobbade och var linslus mesta delen. Vi hade över 100 matgäster på lördagen. Christina och jag var gummor. På kvällen var det dans. Jag jobbade. Det började på fredagkväll, men då var jag ledig.
På söndag konsert på Församlingshemmet. Måndagen efter regnade det hela dagen så jag passade på att baka lite. Tisdag var jag till Haparanda med BM. Vi var på en massa affärer, var även till Karungi på kaffe. Där var det många gullebarn. Var dagen efteråt på lunch till Pudas. Torsdagar har jag varit på bingo, dock utan vinst. Sen har det varit tvätt och rensande av pottislandet.
Imåndags hade jag middag för BM, Gunnar, Anna Ivo och Alexander. Det var roligt.
I går rensade jag potatislandet, jag var trött men gav mig katten på att rensa allt. Det gjorde jag, och det kändes jätteskönt. Sen började det åska på kvällen jättehårt. Jag kröp ner i sängen under täcket och kudden för öronen. Vid 11-tiden steg jag upp och gickut för att kolla, det blixtrade för fullt men inget muller,
Idag har jag strukit en massa tvätt, bakat vienerbröd, gjort en stor skål med sallad. Jag var liksom ifarten efter igår.
När jag rensade potatislandet var det något som hoppade på min fot jag skrek till, det var en liten groda. Jag blev jätteglad, det finns så lite grodor.
Jag tänker inte redogöra för mina tokigheter, det finns några som blir förskräckta när de hör vad jag hittar på.. Jag skulle uppdatera mig oftare om det inte var så trögt med kommentarer.
Föresten idag har jag tagit upp potatis, den var ganska stor.
I morgon skajag ut och söka hjortron om det inte regnar och inte finns renar i farten.
Nu ska jag gå isäng . Alani andra sover väl för länge sen.
Hej svejs blan grodor och svinmålla. Föresten i morgon 1:a augusti är det solförmörkelse.

Solregn.

Ja det kan man säga. Det regnar , solen titar fram regnar och solen framme. Det har gått ett tag sen jag bloggade, men jag har haft det ganska tajt. Enda dagen när jag kopplade av var i måndags när vi åkte med BM och Gunnar på turne. Vi hann på många ställen, och åt en suberb måltid på Seskarö värdshus. Jag åt så mycket som jag kunde valde och vrakade på menyn, vi blev ju bjudna. Vi fikade i Kukkola, och på hemvägen var vi till Täikkös. Babyn var så liten och söt som en liten docka. Sen var till E Pesula. Det var inte vi som bestämde hela rutten. Karungimoran jobbade så vi åkte inte in i byn. Jag hade ju velat visa Anton för de andra. Men det får bli senare, vi har ju Algot också. Jag har inte varit till Peter och Joannah, få se när det blir. Viktigt var att Ivar fick tag på ett par skor som hantrivs med. När vi var på Stadium Gjorde jag bort mig ordentligt. Jag såg en ganska snygg kavaj. Tänkte har de jackor och sånt här. Gick dit och provade att ta i tyget för att se vilken kvalitet det var. Jag nöp och tog i kavajen och till min förfäran var det en levande människa som vände sig om, jag trodde att det var en skyltdocka. Han vände sig om, var bred som en lagårdsdörr och såg häpen ut. Jag vände kvickt och gick till en annan del av affären. Usch!!
Vi har ju hemvändardagar nu till helgen och jag har ganska mycket framför mig. Ska hålla välkpomstalet. Ta emot gäster, och sen en programpunkt där jag berättar om mig. Jag kallar det född på 30-talet. Sen har christina och jag lite buskis. Har inte ännu format mina framträdanden. Ni får verkligen hålla tummarna! Det är både roligt och nervöst.
Jag har bakat 150 wienerbröd också.
Imorgon kväll ska jag releesa. Först på loppis hos Alice och sen bingo.
Jag har rensat bort värsta ogräset i trädgårdslandet så nu syns det vad jag har sått.
Hoppas att det blir bättre väder framöver, jag väntar invasion av barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Det blev ett ganska torrt inlägg, men det kan behövas i allt regnande.
Hej, svejs bland dill och persilja. Kommentera!

Gott och blandat

Länge sedan sist. Drygt en månad. Jag väntade till dess jag fått minst tio kommentarer.(skoj)
Mycket har hänt sedan sist. Min lilla babyprofessor har varit hemma. Hon har hållit på med lite av varje. Jag åkte till Stockholm och hälsade på min lillebror,.Jag mådde jättebra där och blev riktigt bortskämd Leif- Erik bjöd på allt. En eftermidddag åkte vi till fruängen och åt på Karlavagnen, mycket mat och gott. Äntligen fick jag åka Djurgårdsfärjan till Skansen. En dag var vi bjudna till Sara på middag. Det var roligt och gott. Jag dansade balett med Elin och Emma och Sara var fräck nog att filma mig jag visste inte om det.
En dag var vi på ett fik som heter Lyran , med världens bästa fika. Jag var inte på så många affärer tyckte att det var viktigast att i lugn och ro umgås med min bror. Jag köpte skor i Haparanda innan jag åkte ner. Hela tre par. Elisabet var med mig , jag åt hos henne innanjag satte mig på bussen. När jag kom tillbaka till Haparanda mötte Katarina mig och vi var och fikade.
Har rensat i potatislandet, och börjar nu med grönsakerna men regn och åska sätter käppar i hjulet. Katarina och Cecilia har planterat blommor här utanför i krukor och kittlar , alltså det kittlar inte utan det är en kastrull som heter så. I alla fall är det riktigt fint härute.
Barnbarnsbarnen har också varit på besök naturligtvis med sina föräldrar.
Elisabet skrev om en dam med toapapper hängandes. Det hände så här när jag var på tjejmilen. Vi var på ett matställe i Gamla stan. Det var som en pup, där vi satt. Entrappa ner var det en balsal. De var högtidsklädda människor där. Ja var på toan det också en trappa ner. När jag gick tillbaka tillmitt te och puben såg jag några som GLODDE på mig. Jag liksom såg något vitt bakom mig. När jag kom fram till bordet började de andra att skratta. Jag hade nämligen en lång remsa toapapper under skon, den flaxade och virvlade i luften. Det var genant.
Det är mycket som hänt på en månad, men jag tror att det här får räcka.
Turistresorna till Pellohallen fortsätter. BM och Gunnar hade sett mig framför Lövbiten i en webbkamera. Jag är numera lite försiktig med mina äventyr, man vet inte vad de ser på Öland.
Hej svejs stora och små. Ha det bra med myggor ,sol och åska. och Kommentera.