Nostalgi

Mitt dansgolv som jag skrev om i förra inlägget har spolierats. Nu har det blivit en skridskobana på gården.. Jag har inta tagit fram skridskorna ännu. Jag har hållit mig i skinnet sen senast jag skrev. så det har varit lugnt.
Jag tänkte att jag ska berätta lite om förr i tiden ex.vis julen. Det kan ju vara intressant för den yngre generationen.
 Julen på 30- 40- talet skilde sig istort från nutidens jul. Men det är med värme jag skildrar  hur en jul kunde te sig för en 3-4-åring.
Det fanns ingen elektricitet. Vatten och avlopp saknades. Ljuset fick vi från en fotogenlampa. Under krigstiden användes karbidlampor. Vattnet hämtades  10meter från huset. På vintern frös källan, så man fick ta en yxa för att slå hål på isen för att nå vattnet.
Vi hade tre kor några höns och en gris , ibland några får. Man kan säga att vi på den tiden var självförsörjande.
Det var julslakt, det minns jag inte. Troligen så höll de mig undan från slakten. Men jag kom ihåg hur mamma började behandla julskinkan. Hon gjorde en blandning av salt, socker och enbär som hon gned in skinkan med. Så smånigom la hon skinkan i svag saltlake. På Anna-dagen lades fisken i lut. Sedan sköldes den i kallt vatten varje dag.
Skolan hade också julfest, där alla var inbjudna även de små. Vi dansade ringlekar kring granen( den hade ju levande ljus ) Det var lätt att dansa runt granen när det inte fanns några sladdar att snubbla över.
Vi blev bjudna på choklad och bullar. Så kom tomten. Nog var man rädd och spänd innan tomten kom. Han hade en stor säck med sig. Men det var något konstigt med tomten. Han verkade så bekant. När det blev min tur att gå fram stegade jag kavat fram och hämtade min påse. När jag kom tillbaka till mamma, sa jag besviket, det var ju pappa. Det var ingen tomte. Min mamma tystade mig , det var ju onödigt att berätta för de andra barnen att det var min pappa.
Många av barnen var mycket rädda. Alla vi barn fick en påse. I den fanns det ett äpple, en stor pepparkaka och en smällkaramell. Oj så gottdet var . Man kände sig så lycklig. På den tiden tyckte man att allt man fick gratis var en riktig lyx..
Fortsättning följer om ni tycker att det är nog intressant. Då ska jag berätta mer om julen. Hör av er Hej, svejs tomtegubbar.

Skotte

Tro nu inte att jag är från Skottland eller att jag är en hund. Nej , jag skottar snö. Det talas så mycket om rondellhundar nu så jag tänkte att ni automatiskt kopplade rubriken till hund.
Det finns ju alla möjliga hundar, lavinhundar, alphundar med kagge om halsen, lathundar osv. Men snöhundar har jag inte hört talas om.
I alla fall så har det snöat en del, så jag SKOTTAR snö. Här säger man plogar. I mina hemtrakter sa man alltid skottar. När jag talade med en av mina 08- brorsor, när jag sa jag att jag hade plogat, sa han kan du använda traktorn ? Där ser ni vad en invandrad 08 tror. När man använder en stor skotte , säger man här att man plogar.
Det är så fint och slätt framför trappan, så det ser ut som ett dansgolv.
I veckan när jag skulle vispa ägg och tog fram elvispen så försökte jag länge att försöka få in visparna i de där hålen men det gick inte. Jag kände mig verkligen frustrerad, hålen var för små. Då upptäckte jag att det var strykjärnet jag använde.
Ja ibland är man tankspridd. När jag var på väg på min rekreationstur till, ja ni vet Pellohallen hade jag klätt mig ordentligt trodde jag. Det var ju kallt. När jag kom till Lanttos tyckte jag att det kändes lite konstigt på mina fötter. Tittade neråt och till min fasa hade jag  sandaler på fötterna. Fort hem för att byta. Tur att jag inte hade hunnit längre. Jag hade säkert blivit omhändertagen.
Annars inget nytt under månen. Råkade titta på Bingo Royale i helgen. Värre smörja har inte visats på TV. Det skulle i så fall vara Förkväll med Carolina Gynning.
Jag tror faktiskt att jag skulle göra mig bättre i Tv rutan. Tänk alla rynkor och slappa muskler. Men jag har i alla fall inte silikonbröst!
I morgon är det min Övertorneådag. Jag ska väl försöka att sköta mig.
Sköt er alla mina babysar , minibabysar och minisar. Ha det bra. Hej svejs i snösvängen. 

Måndag eftermiddag.

Visst blir ni nyfikna! Tänk vilken intressant rubrik.! Det har ju gått några dagar sen sist. Jag har varit till Pellohallen, inte med vanliga cykeln utan med lappcykel.
På Pellohallen mötte jag en elev jag haft. Hon sa : Jag kom ihåg våra exkursioner, och av dem har jag fått intresse för växter. Jaha sa jag , det var ju roligt.Jag tänkte tyst, tänk vilken bra lärare jag varit. Ja men när vi grävde i diken och annanstans var det dina nycklar vi sökte, fortsatte hon Min uppblåsthet pöste ut med detsamma.
Ivar brukar ofta säga att jag skulle passa som brandman. Jag brukar dra på byxor strumpor och allt i ett enda stycke. Det går väldigt fort att klä på sig på det sättet.
Detsamma gjorde jag i veckan. Jag hade skalat av mig allt i ett på kvällen. Jag skulle ju skynda mig att klä på mig på morgonen, med att ta på mig skalet. Det var långkalsonger, yllebyxor jeans och sockar allt i ett. Men det blev fel. Jag satte båda mina ben isamma skalben. Jag drattade omkull och slog pannan i en byrå. Nu blev det bara en liten  bula. Nu får jag tänka:SKYNDA LÅNGSAMT.
Jag har plogat och fått det ganska fint på gården. Jag tar lite i sänder.
BM och Gunnar har varit på blixtvisit. Det var skoj.
Idag har jag skickat paket till Lillan, hon fyller ju år på lördag. Hoppas att hon hinner få det.
Nu är värmepumpen igång. Få se hur det går. Det är jämn värme. Men smakar det så kostar det brukar man ju säga.
Annars är det inga nyheter, det kanske blir mer nästa gång. Tack alla kommentatorer, hör av er igen.
Hej, svejs i lingonsylten.