Midvinternattens köld är hård.

Det är sant! Det är 18,7 minusgrader. Elisabet tyckte att det var kallt i går. Det var ju rena rama nästan töväder.
Javäl , igår hade vi tre flitiga tjejer här. Vi hann mycket, egentligen var det ni som hann. Julgranen är klädd,
gillestugan är städad , även en städskrubb. Vi hämtade sand, var till Alice och hämtade potatis.
Tack ,tack.
Idag har jag skrivit julkort, strukit kläder, tvättat kläder och slagit in några paket. I morgon eller tisdag ska jag skicka paket till babyproffessorn. Ivar tycker att vi kan mala potatisen som vi skickar till Göteborg. Då ryms det mer. Undrar hur det ser ut när det kommer fram.
Jag har läst alla bokbussens böcker ,får nya på tisdag. Tror inte att jag ska låna så många , jag får inget gjort om jag har mycket att läsa.
Återigen tog jag fram elvispen och tänkte stryka med den.Upptäckte det när jag skulle fylla med vatten.
I morgon har vi studiecirkel, sista före jul.
Tänker ofta på min barndoms jular.Hur mamma bakade och vi fick inte smaka förrän på julafton. Då fick vi var sin hög med kakor. Mamma gjorde jättegott vetebröd. Vi hade inte saffran. Jag minns några av kakorna pepparkakor, plättisar mandelformar, stjärnor, kavlade och sockrade finska pinnar, bondkakor,Uppåkra.
Hon hade inte alltid samma på julen.Så gjorde hon  inlagda rödbetor kalvsylta , grisfötter skinka lutfisk, sillinläggningar, jag förstår inte hur hon hann allting. Hon saltade julskinkan själv och lutade fisken.
På juldagen åt vi den överblivna gröten ( sedan tomten fått sitt ) varvad med hjortronsylt och grädde. Det var kalas. Ibland fyllde hon mandelformar med sylt och grädde. Det var mycket enkelt förr och jag tror att maten var mycket godare och utan gifter.
Vi knäckte nötter och åt knäck, spelade Fia och rävspel. Musiken kom från radion.
När vi hade kor gick vi in i ladugården och gav djuren en extra hötuss. Det var så tryggt , varmt och skönt att höra kornas idisslande. Nu blir ni nog less att läsa mina nostalgiska "minnigar". Slutar nu det blir en dag i morgon också.
Hoppas att ni alla har det bra!
 Hej svejs alla vakna tomtar!

Kommentarer
Postat av: Cessi

Det låter verkligen mysigt med dina jular som också får mig att minnas jualaftonsmorgon där du dukat upp alllt gott du bakat.Vi fikade alltid efetr att vi badat bastu.Gud vad det var härliga jular.Men du jobbar nog lika hårt som mormor gjorde och det är viktigt att du har böcker att läsa så du får tillfälle till det!

2009-12-14 @ 09:24:40
Postat av: Kajsa

Håller med Cessi! Låna svinmånga böcker! Jag och ungarna kommer på söndag och då kan vi åka och handla till finkori om ni vill! Jag minns att det var som rent trolleri att vakna på julaftonens morgon...Allt var städat och fint och bastun varm. Sen fick vi fika allt som mamma bakat...och julmust fick vi! Jag minns åxå att vi hjälpte till kvällen före julafton tills vi såg i kors och gjorde mamma resten...

2009-12-14 @ 17:54:58
Postat av: elli

Jag tycker det är så mysigt med berättelserna från när mamma var liten. Jag förstår tryggheten i kornas tuggande. Våra jular var ju helt underbara. När jag och Kajsa gick och la oss dan före julafton så hade vi ju hjälpt så mycket vi orkade men det såg ju ändå ut som ett sjöslag och jag låg vaken och tänkte att mamma kommer inte att hinna göra "jul". Men när vi vaknade var stora julduken på köksbordet och bastun varm. Först bastu sen fross fika av alla delikatesser mamma bakat. Vilken fröjd!!! Vi har också fina minnen!!!

2009-12-19 @ 12:42:04
Postat av: Erik

Om maten är bra beror nog på om maten är hemlagad, råvaror och vem som lagar den. Jag tror att

mat-tina kan göra väl så god mat som Cajsa Warg kunde. Nutida råvaror som kan jämföras med de förr, kanske rent av är de ekologiska? Dessutom hade man väl förr inte samma varu-utbud som nu, och var mer tacksan över vad man fick.

2009-12-21 @ 07:56:56
Postat av: elli

Men mamma!!! Uppdatering!!!

2009-12-31 @ 19:30:49
Postat av: gunkael

Hittar inte där jag ska blogga, kan nån hjälpa mig?

2010-01-01 @ 22:01:31
Postat av: Erik

Har din penna frusit fast?

2010-01-02 @ 01:06:21
Postat av: elli

Ring så hjälper jag!!

2010-01-02 @ 19:04:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback