Pyttan med byttan i blåbärsskogen.

 Äntligen ! Solen visar sig. Pyttan har just stigit ur sängen och sitter med en kopp snabbkaffe i handen. Nu ska jag fara till skogen. Nej.. jag har en Ikea kasse full med smutskläder, det måste ju göras. En tvätt varje dag som solen skiner. Skönt i alla fall att jag slagit hela potatislandet.
Nu är maskinen på. Skall koka en gryta fullkornsris, kan vara bra att ha. Soppan jag gjorde igår var då ingen höjdare. Allt i ett soppan från Buffe.
Nu tar jag på mig de blå hängselbyxorna , En hink, gummistövlar och en plastkasse. Kliver upp på cykeln.Gnei.gneignei, cykeln gnisslar.
Nu är jag framme i skogen där blåbären väntar . Här går jg Pyttan gammal och krokig men ganska till freds. Har inte mått riktigt bra de senaste veckorna. Värk lite här och där, mest där. Kliver bland blåbärstuvorna och tänker. Varför blandar jag mig i så mycket, försöker att allt ska bli så bra som möjligt. Jag gör ju bara bort mig trots att jag vill göra väl. Ja, ja Pyttan är inte den som grämer sig mer än någon minut.
Snart har jag hinken full. Plötsligt hör jag ett dovt rop. Jag reser mig upp far iväg till cykeln och iväg hemåt. Det var säkert inget farligt. Jag ska dit i morgon också det fanns mycket blåbär där. Men kassen, inte kan jag förstöra den. Pyttan har bara en och den ska hon ha när hon köper hälsofil åt sin gubbe. Lindar den försiktigt om blåbärshinken.
Väl hemma hänger jag kläderna, rensar blåbären och vispar ihop en blåbärspannkaka.
När vi var barn var vi ivriga på att plocka de första blåbären. Då gjorde mamma blåbärspannkaka.
Efter middagen går jag ut på hallonjakt. Den första jag möter är en hallonmask, han bugar sirligt och hälsar mig välkommen till hans middagsbord. Jag avstår. Plockar drygt en liter hallon, skulle ha blivit mer om inte gultigerrandiga flygare hade uppvaktat mig så ivrigt.
Hallonmask är giftig man kan bli mycket sjuk om man får i sig en.
Pyttans skörd idag två och en halv liter blåbär och dryga litern hallon.
Den där hallonmasken kan vi kalla Hallonrova.
Nu ska pyttan föra bort lite skräp och sen läsa till midnatt.Pyttan har inte blivit senil!

Hej svejs i blåbärsskogen och sov så sött.Undrar vilka kommentarer jag får på detta inlägg.

Kommentarer
Postat av: Cessi

Skulle velat se Hallonrovas sirliga bugning...hahahahahahahahahaha
Jag vill också vara med er.
Och ta det lugnt Pyttan....så mycket Du kan iallafall

2007-08-20 @ 21:08:52
Postat av: Kajsa

Hallonrova...? Var det inte han som köpte jordgubbsduken? Hahahaha...

2007-08-20 @ 22:42:42
Postat av: elli

Mamma vill så väl. Mamma gör så väl. Mamma är bäst!!!! Ligg inte vaken på nätterna och grubbla på dumma saker. Det finns faktiskt mycket roligare saker att göra!!!! Vi synns!!!

2007-08-21 @ 17:49:25
Postat av: Erik

Du är ingen latmask.

2007-08-21 @ 18:37:47
Postat av: Cessi

Den goda blåbärsgröten som du brukar göra glömmer jag inte, jag älskar den

2007-08-22 @ 13:03:22
Postat av: elli

NU är gottepåsen tom!!!!!!!

2007-08-26 @ 07:22:23
Postat av: Kajsa

Vi vill att mamma ska komma hit!!!!!

2007-08-28 @ 16:31:28
Postat av: joannah

Ja jag säger som mamma, att mormor ska komma hit och gärna morfar också! Kram

2007-08-30 @ 12:09:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback