Nostalgin fortsätter.....

Nu är både mitt dansgolv och min isbana borta. Snart kan man väl ordna Garden party här ute. I dag har en av mina babysar varit här med sina minibabysar. Det var roligt. Hoppas att jag snart får besök igen.
Till jul bakade min mamma . det skulle vara sju sorter. Det var plättbakelser , mandelmusslor, finska pinnar, Uppåkra bondkakor och förstås pepparkakor och vetebröd.. Sorterna varierade och bland de sju sorterna räknades inte pepparkakorna och vetebrödet. Vi hade ingen saffran i brödet.
Madrasserna fylldes med halm före julafton, det blev högt och mjukt i sängarna. så togs en stor träså fram och den fylldes med varmt vatten. Man blev ordentligt skrubbad och efteråt kändes det skönt, och dags att krypa till sängs.
På julaftonsmorgonen efter lagårdsgörat , skurade mamma golven och la på rena fräscha trasmattor. Girlanger och julbonader sattes upp.
 Pappa hämtade in julgranen och den kläddes med glaskulor flaggor och ljus ,levande. När det blev fint och städat fick jag julkakor och choklad. Mamma satte en hög med kakor av alla sorter , det var mycket för en liten barnmage, men snålvattnet rann säkert så länge det fanns något kvar i högen.
Julaftonsmiddag åt vi ovanligt sent. Då hade mamma skalat potatisen . Det blev kalvsylta och rödbetor, hemgjort så klart. Lutfisk o, skinka och risgrynsgröt. Jag lärde mig äta lutfisk som liten. Mamma sa du är inget julbarn om du inte äter av allt.
Vi hade inlagd sill också. Lut fisken lades i lut på Anna-dagen 9 dec. Sedan blev det sköljning av den varje dag till dess den skulle användas. Jag kommer ihåg att mamma tog bort skinnet på fisken , när den var torr. Skinnet användes till att klara kaffet.  Det blev alltid gröt över och den gjorde mamma efterrätt av . Hon varvade grädde gröt och hjortron. Det var väldigt gott. Av mandel musslorna  gjordes bakelser. De fylldes med hallon och grädde.
Jag har skrivit en kladd med julminnen, men jag hittar den inte, så jag vill inte skriva mer nu. Jag ska sedan berätta mer om julen förr samt lite om min skolgång.
Jag tänker på julklappar förr. Månde vad jag gjort om jag fått en mobiltelefon. Jag hade nog trott att den kom från månen, och att jag måste  sända den tillbaka.
Hoppas att det här inte blev för torrt, men som sagt jag har tappat manuset, så det blev lite fritt fram.
Ha det. Kommentera! hej svejs i höstmörkret: 

Kommentarer
Postat av: Erik

Det verkade vara mycket jobb med lutfisken. Visst kan man äta sådant, men det är nog såsen som smakar något.

2006-12-02 @ 20:26:56
Postat av: Vicktor & Anton

Vi längtar efter er också kommer snart och hälsar på er

2006-12-02 @ 21:03:21
Postat av: Cessi

Jag får automatiskt bilder i mitt inre när jag läser såna här beskrivningar.
Ser framför mig trasmattorna och känner doften av nyskurat.
´Tror att du , mamma , har bakat dessa kakor när du blev mamma för jag tror jag smakat alla .
Plättbakelser och mandelmusslor är några av mina favoriter.
Önskar att jag kunde fira jul med er.

2006-12-02 @ 21:34:19
Postat av: Kajsa

Tack så hemskt mkt för i går!!! Nu ska jag röja lite här för att sen baka pepparkaor med Kasper och Pontus.

2006-12-03 @ 09:30:54
Postat av: elli

Jag tycker också om lutfisk. Men jag har aldrig ätit så god lutfisk som den mamma gör. Inte ens på Kattilakoski!!!!!Sara vill följa med till Pello så vi kommer kanske nästa helg.

Postat av: jag

Katarina: Tack själv. Erik. Man måste helt enkelt ha sås till lutfisk , annars smakar detn inte.
Elisabet: Ni är välkomna Sara och du. Cecilia: Vd tror du jag önskar. Samma som du.

2006-12-03 @ 10:46:53
Postat av: häxan1

Ganska lik, men ÄNDÅ olik, jämnför mitt JUL, skulle KANSKE OCSÅ berätta....
Nä, läser bara ditt jul..

2006-12-04 @ 17:04:49
Postat av: Emma

Vi dyker nog upp i helgen om ni är hemma och orkar med ett besök från oss ,det är sista chansen för oss att komma innan jul för det är nickes enda lediga helg .

2006-12-04 @ 21:18:03
Postat av: Jag

Jiipppiiiiiii! Att vi orkar!!!!!!!!

2006-12-04 @ 21:52:05
Postat av: Emma

Jag gillade fotot morfar såg inte ut som spöket laban dock såg han lite mager ut får han någon mat ? :-)

2006-12-05 @ 20:31:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback