Opp Amaryllis !

Ja nu är jag igång igen. Väntar på våren. Skulle ut och ta bilder på snöhögarna , men det gick inte. Kameran måste laddas. I går kom min babys man Janne hit. Det var så dumt hade lovat Alice att följa med till Orajärvi och var inte säker på när hon skulle komma. Skulle ha gjort en smarrig lunch åt honom nu,  fick han nöja sig tråkigt kaffe. När jag kom hem hade han redan farit. Människan som vi hälsade på var en kusin till Alice. Hon har sålt skinnartiklar på Gröna hållplatsen. Hon är 70 år. Alice köpte en mössa av henne. Men ett riktigt vrålfika fick vi. Hon kunde ingen svenska men jag förstod nästan allt hon sa.

Nu har jag bakat vienerbröd till bingot. Hoppas att man vinner i kväll.

Rubriken ja. På mina resor till Pellohallen händer och fötter lite av varje. Valsade omkring med min varukorg trodde jag. Hade tyvärr tagit en annans som vanligt. Jag gick och sjöng för mig själv Opp Amaryllis. Jag var helt i min egen värld. Så kom en finne och sa något . Jag sa jag förstår inte. Då sa han Vem är den där apporyllis. Jag talade om vad det heter och sa att det är en blomma. Jag skämdes naturligtvis att jag gått och sjungit. Ja dig kan man då inte kalla för blomma för då låter så arg, sa han.

Jaså sa jag och tänkte många fula ord. Nå när jag betalat och var utanför Pellohallen kom föreståndaren och sa , är det här dina vantar. Och det var det. Han hade hittat dem på golvet. Nu behöver man då inte vantar, så nu ska jag stoppa undan dem. Men jag kan inte hitta min fickalmanacka, den har jag då inte på Pellohallen. Hade den med den på ett möte, sen har jag inte sett den.Nu skriver jag på blad istället. Nu har jag lite besvär med klåda det är alltid på vår och försommar som den uppstår.
När jag skulle mata mina djur en dag halkade jag i en vattenpöl och blev blöt från topp till tå.Jag gick över vägen och naturligtvis kom där en uppkäftig människa som sa kissar du på dig än. Jo, sa jag först kissade jag och sedan badade jag gyttjebad. Men det hade fastnat äppelskruttar och apelsinskal på mig. Mest på huvudet, jag tror att jag såg ut som näcken. Ja ha nästa gång jag går på tur ska jag sjunga vårvindar friska. Då tror väl nån trögis att jag ska fiska. Ha det bra bland snöloppor och lerpölar.
Hej svejs i vårsolens glans! Kommentera gärna!


Tomma lador behöver inget tak.

Vilken rubrik va! Det hände sig så att jag gick till Pellohallen. Där utanför hängde en mössa på en kundvagn. Den liknade min. jag gick och lyfte den. Den kändes inte som att det var min. Till saken hör att jag har inte hittat mössan hemma, så det var nog min. Nästa gång jag gick dit var den inte där. Men hur hade den kommit dit ? Enda förklaringen är att jag lämnat den i bussen och chauffören hängt den vid Pellohallen. Jag har inte efterfrågat den för jag skäms . Är ju en riktig slarvmaja. På tall om Pellohallen. Chefens sambo heter Jansson, Jag sa till honom vet du vad du är? Nej, sa han. Jo du är Janssons frestelse, sa jag. Han skrattade och sa vad får du allt ifrån.
Jag har inte bloggat på länge har varit trött och hängig som många andra varit denna vår. Ingen feber så har jag gjort en dundermedicin: 1hg riven morot blandas med saft från en citron. Stark men effektiv, en halv tesked 3 gånger om dan.
Sen irriterar jag mig för vissa ord ex.En affär i Övertorneå som heter Outlet, vilket namn va. Sen är det det där med hockeyfrilla. Jag har länge funderat vad det är. Jag trodde att det var en hockeyspelares tjej. Jag tyckte att när hockeyfrilla nämndes stod ju killarna ensam, ingen tjej. Nu förstår jag att det är frisyren, och just nu tror jag att jag har hockeyfrilla. Är det någon som vet hur den frisyren ser ut.
Nu har jag tillverkat 20 kissemissar i olika färger. De är ju rumsrena och äter inget heller alltså billiga i drift.
Har varit till carina i eftermiddag. Hon har ju haft en hjärtinfarkt och gjort en ballongsprängning i Umeå.
Jag är hjärtligt less på den här vintern verkar ju inte att den tar slut.
Om jag inte kommenterat bloggarn beror det på att det inte alltid funkat, men jag har försökt. Nu väntar jag på jättemånga kommentarer. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. De ni!
I morgon är det bingo så det blir vienerbrödsbak.
Har läst en bok av Doris Lessing som heter Mara och Dann.En spännande äventyrsberättelse. Två syskons kamp för överlevnad. Nu läser jag: Den sjunde dagen avStefan Einhorn.
Får nu sluta med många hej svejs till alla med hockeyfrilla och utan mössa.