De tre tingen.

Man talar om att all goda ting är tre. Men de tre tingen kan vara onda, komiska, påhittade, galna, ja det finns så många så jag orkar inte räkna upp dem.
Men ni vet ju att när en hoppetossa är i farten, då kan det lätt bli tre tokerier.
Det började i torsdags. Ivar hade åkt till Vårdcentralen. Jag bestämde mig för att koka fisksoppa så att han kunde äta när han kom hem. Men jag är jusådan att jag ska göra så många saker på en gång. Bestämde mig för att rensa färdigt lingonen. Jag hade en bricka som bären fick rulla utför i en stor skål.

Nåväl jag rullade iväg bären, men inte iskåla utan i fiskgrytan ! oj vad jag fick bråttom. Tömde fisksoppan, hade inte lagt i fisk eller grönsaker ännu. Talade inte om det för Ivar hann göra en ny soppa, men lämnade kvar lingonrensningen till senare.

Dagen efter skulle jag till Pellohallen. Det var kallt och rimfrost på cykelsadeln. Hittade inte någon "sadelvärmare" så ja tog Ivars kortkalsonger och bredde på sadeln.
Jag handlade förhandlade med Patrik om anställning osv.
Gick ut och klev upp på cykeln och började cykla. Då fick jag höra någon som ropade: Kom tillbaka. Typiskt tänkte jag nu har jag lämnat någon vara.
Om det varit så väl! Men där stod en man och viftade med Ivars kalsonger och sa : Det här är visst dina, Jag såg att de ramlade av när du klev på cykeln. Jag ville bara sjunka genom jorden.

Det här tredje är inget genant, men oförståeligt.
Jag har köpt en ny provsticka ( potatisprovare) Den har varit borta ett par veckor. Jag har varit på väg att köpa en ny. Idag klippte jag ner i rabatterna och börja räfsa ihop för att köra till min tipp. När jag böjer mig ner ser jag provstickan bland bladresterna.
Jag förstår ingenting. Hur hade den hamnat dit ?
Det var mina äventyr för den här gången.
Det är lite tråkigt nu när det har börjat mörkna tidigare och alla löv ligger på marken.
Jag har aldrig riktigt gillat höst och vinter. Det är ju så lång tid.
På onsdag börjar vårat bingo, och det är roligt, men sen är det en massa möten och sammanträden en tid framöver så man behöver då inte vara sysslolös
Jag bugar mig tre gånger för min fönsterbild och önskar en TRE-vlig kväll.
Jag kan inte läsa alla bloggar för ni har kanske bytt lösenord.
Hej svejs i höstmörket. Jag vill gärna ha kommentarer.

Stor familjelördag.

I lördags hade vi besök av våra familjer från östra Norrbotten. Det var bara babysarna från Umeå och Göteborg som saknades.
Malin hade en läcker köttgryta med sig, Katarina en annan gryta lika god. Det var så roligt med alla småttingar, nu kan jag på riktigt skilja dem åt. Nu får jag sitta och äta godis lösa korsord och titta på vackra blommor. Till kaffet tar jag äpplebullar. En söt virkad väska fick jag av Lydia.
Jag tycker om att få presenter, men jag tyckte att de kostat på mig alldeles för mycket.
I dag fick jag också presenter. Tänk om de har tagit fel och tror att jag fyllde 80 !
Jag har nästan löst alla korsord. Ivar håller på med A-korsordet med lite hjälp av mig.
I dag har jag strukit kläder, betalat räkningar, rensat lite lingon och stickat lite på en katt. Jag brukar testa Lydia om hon ser att det är några nya katter.
I morgon åker jag till Övertorneå. BM och Gunnar ska till Haparanda så jag följer med dem dit, hem åker jag buss. Jag har tid hår frisörskan kl, 17.00, annars hade jag följt med dem till någon av mina babysar.
På lördag ska Ivar och jag på surströmming. Det är PIF som bjuder de ideellt arbetande med partner. Det blir på Folkan kl. 16.30.
Jag väntar på att butikschefen ska kalla mig till jobb. Han sa visserligen att han ska vänta till jag blir lite äldre för då blir det mycket billigare.
Jag har ju en älgko och två små kalvar på ängen. De är pyttesmå. De kommer alltid fram på kvällssidan. Jag är ofta ute med kikare. Så skulle jag i kväll också. Jag hade lite bråttom så jag tog på mig foppaskorna som Katarina har här, de är lätta att få på för de är stora. Nåväl, jag gick ut på ängen, och såg dem. Jag började gå tillbaka när jag sett på underverken.
Hoppsan, jag sjönk ner i nåt blött och äckligt med ena foten, fort in. Då visade det sig att jag hade bara en sko på mig. Och "barfoten " hade råkat trampa på en stor blöt äcklig svamp.
Jag hade tappat skon på ängen. Somliga går med stora skor!
Nåväl jag hittade skon . Det var inte så svårt den är ju rosa. Inga fler foppapromenader för mig.
Jag vill tacka både stora och små för lördagen.
Nu väntar jag spänt på kommentarer.
Hej, svejs foppasvampar!

En hoppetossas bekännelser

Ja ni förstår säkert att det är mina bravader det handlar om. Idag har Janne och Pontus varit här . Jag saknade de andra. I tisdags var Elisabet med två av sina döttrar här. Det är roligt med besök. Livet blir allt för enahanda om jag ska sitta med mina katter jämt.
Förra veckan var jag nere vid älven för att pröva om det skulle bli någon storfångst. Jag stod där och det hoppade mycket i älven. Jag vet inte hur länge jag stod där . Till sist hörde jag hur det började prassla i löven bakom mig. Vände mig om och upptäckte först då att det var becksvart. Det kändes lite obehagligt när jag vandrade uppåt backen.
Förra lördag var det surströmming. Familjen Granvik var här. Det var inte många som åt surströmming. Jag råkade stjälpa mitt glas med dricka. Satte skräpformen på stolen (potatisskal och surströmmingsben. Jag var ivrig med hjälp av andra att torka upp. Sen satte jag mig på stolen.Där låg skräpskålen,. Tänk jag satte mig mitt i surströmmingen. Usch ! fick byta brallor. Tvättade dem ganska snart för doften varinte så angenäm.
En dag hade jag mycket att stryka, lakan och sånt. Det blev en stor hög. Naturligtvis skulle jag
lägga in dem i skåpet. Ett skåp var ganska fullt. Aj tänkte jag nog ryms det sista lakanet där.
Sagt och gjort. Jag trugade in det, jag var snabb på att stänga dörren så att det inte skulle ramla ut. Men tyvärr kom långfingret i vägen. Det gjorde ordentligt ont och stora blodblåsor på fingret. Jag talade inte om för någon varför jag hade plåstret på. Jag tänker inte öppna skåpet, då ramlar lakanet ut, Så där är det när man är lite lat.
Igår plockade jag 2 liter blåbär och två liter lingon. Har plockat vinbär och gjorde saft igår.
Idag försökte jag att ta upp potatisen, men det var så fullt med getingar så jag fick ge upp.
Resorna till Pellohallen fortsätter. I går blev det fyra resor. Jag är ju tipsombud också.
Ute är det alldeles kolsvart. Matchen Albanien - Sverige blev oavgjord. Dåligt av de blågula.
Nu må ni ha det så bra och hoppas att ni är flitiga att kommentera.
Hej svejs i lingonskogen.