Sitter på en bänk och blickarna går mot öster.

Sitter på verandan och tittar mot Finland. Ser sju raketer, det ser ut som om de sju raketerna just kreverar. Underligt tänker jag. Det är ju bara måndag kväll. Jag går in , ut igen, det ser likadant ut.Mycket underligt!
Till sist upptäckte jag att mina glasögon var täckta av en mjölkvit hinna, smutsiga alltså. Mysteriet blev löst.
Julen har gått. Jag har fått träffa flera av mina barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Det tycker jag lyste upp julen. Killarna från Umeå har varit här. Vi har varit ute och spinkat på kvällarna. Visåg en massa spår bl.a.
Sista kvällen såg vi stora spår som om en jättekatt gått på ängen. Pojkarna blev lite skraja. Vi gissade på lodjur. Nu har jag hört att det finns lodjur i norra Pello och i Neistenkangas. Tänk om de tar mina kids.
Det blev tomt och ledsamt när killarna reste hem.
Idag blåser det  riktigt ordentligt. Men vi har fått behålla strömmen. Har just diskat efter middagen. Vi åt lutfisk.
Det känns så vemodigt på årets sista dag. Åren går så fort . man hinner inte med ordentligt, det är bara krämpor man har att vänta. Har inte kunnat kommentera alla bloggar, det är ju inte alltid det funkar.
 Men nu vill jag tillönska alla mina nära och kära ett gott nytt år. Önskningarna går till Värnamo, till Göteborg Umeå, Karungi, Kukkola, Mattila, Keräsjoki. Hoppas att jag har nämnt alla.
Man känner sig alltid lite neråt när vädret är som det är. Jag borde bli vädergumma, alltså med tanke på vad jag kan åstadkomma (vet inte om ni fattar) ha, ha.
Vad jag inte har förstått är ungdomskulturen med en massa fylla, ja det är ju inte bara ungdomar. Men varför måste det drickas så mycket på nyårsafton, kan det vara roligt att vakna med en häftig bakfylla ?
Nog kan man skåla i champagne eller dricka vin men inte i så kopiösa mängder. Nu verkar jag vara en sur moraltant, men ni som känner mig vet hur jag är. Jag måste någon gång vara seriös, mina bravader kommer i nästa blogg.
Hej svejs alla glada smuttare!

Ute i ogjort väder.

Snöäventyret fortsätter. Jag gjorde en blunder med snön. Ivar hade samlat snö i mindre påsar, söm han hade i frysboxen. Jag tänkte inte mer på det utan hällde påsarnas innehåll i en stor säck. Ville få mer utrymme i frysboxen. Jag kommer ihåg att det stod vissa bokstäver på påsarna. På en minns jag att det stod NY. Aha tänkte jag, säkert menar han New York. Ganska korkat vad hade snö och New York att göra med varandra.
Nej, NY betyder nyfallen yrsnö och hör sen. sa han märkbart irriterad. FN betyder finkornig nysnö osv.osv.........
Har du skakat om säcken ,frågade han. Nej det har jag inte, svarade jag. Det var tur i oturen kan man säga.
Det går attsärskilja de olika snösorterna, men vi får skaffa en snöexpert.- .Kanske från Haparanda ,säger jag frågande..- Nej, säger Ivar inte från Haparanda. Haparanda experterna är mer inriktade på SMOG. De tycker nämligen att Haparanda är Tornedalens London.
Hej svejs bland tö och nysnö.


Det bidde bara en vante.

Hej igen!
Ja i tisdaggs hade jag jätteroligt. Mina två äldsta döttrar mötte mig , senare tillkom Sara Och Johanna med lille Viggo. Jag har nog inte skrattat så mycket på länge.Han med en hel del och jag blir förvånad att jag kunde hålla reda påkassar, hatt portmonnä, bankomatkort. Tyckte att jag var mycket duktig. Men förstås sällskapet höll reda på mig.Över en del affärer vilade en underlig doft, men hjälpsam som jag är hjälpte jag till att neutralisera doften.
Jag inhandlade inte så mycket, det var viktigast att få åka med på resan.
Nu är det tö. Ivar har samlat ihop en del plastsäckar som han ska spara snö i. Han är rädd att snön kan försvinna til jul, så han lagrar snö. Intelligent eller hur.
Idag när jag gjorde turistresan till Pellohallen och skulle hem blev jag rädd.
Just vid detta före Furmarks stod en stor älg vid vägen, jag tänkte vända om. Men hux flux spatserade den över vägen. Strax efter kom två kalvar springande. Jag var alldeles darrig.
Just nu pratar Ivar med Lasse. Det har bara gått en timme av samtalet.
Igår när jag skulle duka fram glasen på bingon, såg jag att de var odiskade. V.i fick diska om dem. Innan jag skulle hem satte jag upp en stor skylt på dörren ovanför diskbänken. Där skrev jag: Glasen var odiskade, gästerna klagade. Diska bättre till nästa gång. Kram Gun !
Visst var det fränt?
Så var det det där med vanten. När jag kom hem saknade jag ena vanten. Fick strax samtal Innan någon sa något så sa jag: Jag vet vanten. Den hde legat på bussgolvet när jag klivit av bussen. Så tänk bara en vante försvunnen efter en lång resa .
Det var väl inte så spirituellt skrivit , men ni kan väl läsa och kommentera ändå.
Hej svejs bland gröna bananer och lagrade snöpartier!