Äntligen.

Först nu kommer jag igång.Det har varit lite si och så med min tid.Här har grävts ett 200 meters dike. sen en 300 kg tung pump som skulle till källaren. Usch ! Men hittills har det gått bra. Det är inte riktigt klart med alla rör i källaren. Det hela handlar om jordvärme.
Så har lillan varit hemma och lämnade ett stort tomrum efter sig. Hon sotade , bytte däck på bilen, tog in ved, ja allt möjligt sysslade hon med. Vi hade ju våra mysstunder också.. Det var fart och fläkt när hon var här.
Idag är det 23 grader kallt och 2 dm snö. Vad säger ni Stockholmare? Det är annat än lite frost på cykelsadeln. Jag avskyr vintern. Den är så lång och sen renar som springer omkring överallt.
Som ni ser har det varit en hektisk tid så jag har inte hunnit göra något dumt. Att ta på sig olikfärgade sockar och avigvända blusar hör ju till och är ju bara bagateller.
Igår skottade jag snö och rensade färdigt lingonen. Ni ser jag befinner mig ännu bland lingonen.
Förresten , en gång i tiden hade jag sju kompletta vantpar i olika mönster. Till sist hade jag sju vantar som inte var par. En snäll tant (som jag också är ) stickade  åt mig så jag hade en komplett uppsättning.
Jag vet inte hur jag burit mig åt men nu har jag vantar med samma mönster men bägge är för vänsterhanden. Vart har den tredje som passar ihop med nån tagit vägen? Den ligger säkert i något skrymsle. Ni som känner mig vet att jag har många konstiga gömställen.
Nu tackar jag alla kommentatorer och hoppas på många nu också från vårt avlånga land.Det är så roligt att läsa kommentarerna. Ha det bra alla och många kramar.
Hej, svejs i lingonskogen. ( Är hon där ännu? )

67087-4

67087-4


Fortsättning följer.

Fortsättning följer.


Har jag gjort bort mig nu igen ?

Ja, vad tycker ni när ni läst det här?Tog mig den sedvanliga cykelturen, gissa vart? Just det. Jag hittade inte mitt sadelskydd. Det var ju is på cykelsadeln på morgonen. Jag tog en toppluva och trädde utanpå sadeln. När jag kom utanför affären stod där några ungdomar. När jag var på väg hem stod samma ungdomar utanför. De började skratta ,jag vände mig bakåt och såg att de pekade på mig. Jag kände mig mycket förargad .
När jag kom hem funderade jag över vad som var så roligt. Då fick jag se att toppluvan hade världens längsta tofs. Det såg naturligtvis ut som om jag hade en trollsvans, undra på att de hade roligt.
Idag är det onsdag och jag skulle ju baka vienerbröd till Bingot. Jag tyckte att det var ovanligt lätt att kavla ut och få in smör i den degen. Jag började grädda. Det kom en konstig rök ur ugnen. Jag hade vienerbröden inne. Då kom jag ihåg att jag hade haft städdille i lördags( inte så vanligt). Jag hade tvättat ugnen med såpa. Ugnen skulle naturligtvis ha sköljts ur mer ordentligt. Den plåten smakade inte bra.
Jag tänkte att jag skulle säga att jag fått receptet från en såp opera.
Det blev kråkorna som fick avsmaka  den första plåten.
 Jag hade ju ändå så att det räcker till i kväll. 40 stycken. Vädret är soligt och fint idag. vi har ju lite rörigt både ute och inne p.g.a. jordvärmsgrävningen.
Jag lovade ju en babysaga , men det får bli en annan gång. I morgon tar jag en tur till tråkiga Övertorneå. Var dit med Alice i går. Jag tycker att det är lagomt att åka in en gång i veckan, men jag måste uträtta ärenden även i morgon.
Jag ser att fönstren är som i dimma dold, men mitt städdille ärinte så långvarigt känner jag.
Telefonförsäljarna är på G idag. Det har redan ringt ett par, men tji fick dom, de får väl skaffa sig svart städhjälp så att de har råd att avvara några försäljningssamtal.
Jag skulle nog passa bra till minister . Jag var väldigt noga med att betala in skatt och arbetsgivaravgift för mina "hembiträden" som det hette förr i tiden.
Nej nu har mitt inlägg börjar urarta. Först lät jag som en slarvmaja och nu islutet är jag en riktig besserwisser. Ni får ha överseende.
Slutar med många hälsningar och hej svejs i Lingonskogen.

Händelser

Först tack till alla ni som har kommenterat mitt inlägg, och otåligt väntat på ett nytt. Det händer så mycket nu för tiden så man hinner glömma en del. Speciellt som Bokbussen varit här och fyllt på mitt läsförråd.
I helgen har jag varit hos Granviks och mått bra. Antons dop var en av höjdpunkterna. Det var en väldigt fin ceremoni, och så fick jag träffa Algot.
Det var  stor tillslutning, och det var roligt att träffa alla.Jag har inte gått upp på vågen efteråt, men jag har fikat och ätit som aldrig förr.
Allt här hemma har väl inte varit roligt. I går när jag skulle cykla till affären var här tusentals renar, de morrade åt mig. Jag tog cykeln och börja gå ut på vägen, då kom de emot mig och morrade. Jag skrek och var arg. Ivar gick också ut på trappan och skrämde dem.
Nåväl till sist såg det tomt ut och jag cyklade iväg. Jag var alldeles darrig i benen. Jag berättade vitt och brett om de morrande renarna.Nog såg jag att en del höll handen för munnen och flinade, men inte tänkte jag på det.
Hur skulle jag nu våga cykla hem. En av kunderna lovade att köra sakta före mig så att jag kom hem. Nu känns det väldigt genant. Jag fick höra att renar inte morrar.
Det finns ett ord på finska för lätet som ska betyda att de hostar. Hur är det , min finskläsande baby?
Idag ringde de att det kommit några rör till Pellohallen, som inte skulle vara tunga. Jag gick och hämtade dem. de var inte tunga men såg stora ut när jag bar dem på axeln. Jag mötte flera bilar med folk som vinkade och skrattade. Jag vet inte om det var för rören eller om det var för renmorret. Usch ? Jag ska hålla mig inne ett tag. Men i kväll ska jag jobba på Bingot.
Jag ska skriva en babysaga nästa gång.
Nu håller de på att gräva för den s.k jordvärmen. ljudet stör lite.
Ha det bra mina babysar , vänner och bekanta! Hej svejs i Renskogen!