Bokmalen

Äntligen kommer jag till skott.Har haft ganska mycket på gång. Har vikarierat i skolan, har haft en del sammanträden, en dator som krånglat. Det största hindret för mitt bloggande har varit en massa böcker. Skall här nedan berätta vad jag tyckte om vissa böcker.Börjar med en mycket virrig och dålig kriminalroman:Mörkertal av Arne Dahl, titeln passar bra.
Ett fjärran eko avVal Mc Dermid kriminalroman, bra.
Bortom stjärnan, Elisabet Nemert, utspelar sig under tiden av Jesu födelse, men är modern och och spännande från första till sista sidan.
Mitt Iran av shirinEbadi (fredspristagare 2003) Trots att hon blir trakasserad mordhotad och arresterad vill hon inte lämna Iran. Bra.
En annan kvinnas man, Patricia Kay, lättläst och med ett oväntat slut.
Allt du kunde önska Tara, Geraldine O neill , bra
Mandelkärnan, Inger Alfven bra
Moln över Arcadia, Jojo Moyes bra
Parfymen, Patrick Suskind otäck gastkramande thriller, bra.
Djungelbarn, Sabine Kryger dokumentär, uppväxt i djungeln och på plantagen , omvälvande att komma in i västvärlden, bra.
En drink före kriget av Dennis Lehane, han skriver alltid bra.
Har läst många fler böcker detta var bara ett urval. Kryger stavas egentligen u med två prickar ovanför, likadant suskind, men jag kan inte peta in prickarna.
Så var det receptet:
Lax (en förpackning med fyra bitar som brukar finnas i Icas frys)
2 äpplen
3 dl grädde
senap.

Smörj en form. Skär laxen i tärningar , salta lätt och lägg dem i formen.
Skiva äpplena och lägg på laxen. Blanda senap med grädden och slå över. Sätt formen i ugnen 225 grader i 15 minuter. Klar. Koka potatisen och ät. Man kanske kan fixa så att potatisen blir färdig samtidigt som laxrätten. Senap är en smaksak, sätt som ni tycker. Smaklig måltid.
Tack , alla mina barn och barnbarn för kommentarerna, och puss till barnbarnsbarnen.Tack även ni andra! Jag blir jätteglad över alla kommentarer. Nästa gång återvänder jag till medeltiden.
Hej svejs i vårsolens glans.
 

Kommentarer
Postat av: Emma

Äntligen har du uppdaterat dig :-) kramar från oss

2007-03-27 @ 15:15:31
Postat av: Cessi

Håller verkligen med Emma.
Bra med lite boktips , hinner inte läsa så mkt kul nuförtiden.
Parfymen är en av de äckligaste böcker jag läst , äcklig på så vis att man verligen kan leva sig in i de lukter och annat som beskrivs i boken , men väl värd att läsa.
Laxen ska jag pröva , det var ett otroligt enkelt tillvägagångssätt.

2007-03-27 @ 16:07:25
Postat av: elli

En drink före kriget?? Är det en ny bok?? Har läst alla som han skrivit men inte denna.

Postat av: Cessi

Men Elli! Den är "jättegammal" . däremot har han skrivit en ny , men jag vet ej om den kommit i pocketform ännu.

2007-03-27 @ 20:39:56
Postat av: Anonym

Obs! I receptet står det att man ska ha två msk senap.

2007-03-27 @ 20:58:23
Postat av: Kajsa

Jag har den Lehaneboken. Den nya finns inte i pocketform ännu. vad laxen verkar vara god, skall försöka göra den nån dag.

2007-03-28 @ 09:30:48
Postat av: Cessi

Laxrätten verkar ju bara avra att lägga ihop alla grejor så det är ju inte så mycket "görande", bra!

2007-03-28 @ 16:05:58
Postat av: Britt-Maria

Laxreceptet, mums! Mycket lockande. Ska göra.
Många kramar och även till alla läsande bekanta. Sorgligt nog har jag fortfarande inte lyckats komma igång med bokläsning. Har inte läst en bok sedan mitten på januari, men jag har några som väntar på mig vid sängen så snart.
Britt-Maria

2007-03-28 @ 23:07:55
Postat av: joannah

Hej därborta! Jag, Peter och Algot tänkte komma och hälsa på till påsk om ni inte kommer hitåt eller är någonannanstans, passar kanske den låånga fredagen?
Kram hälsa morfar

2007-03-29 @ 07:42:08
URL: http://joannah.webblogg.se
Postat av: Jag

Johanna ,Peter och Algot, passar mycket bra, långfredagen är ju verkligen lång, ni kan förkorta de.

2007-03-29 @ 10:05:29
Postat av: Erik

Roligt att se vad mamma läser för böcker. Vilka slags böcker läser du åt Lillan när hon ska sova?

2007-03-29 @ 20:51:18
Postat av: malin

vi tänkte också kika förbi någon dag i påsk - om vi får :)

2007-03-30 @ 18:17:32
URL: http://hoppsan.webblogg.se
Postat av: Cessi

Erik!? Har mamma en "liten" hos sig???

2007-03-30 @ 18:38:54
Postat av: Emma m familj

Trevlig helg på er kramar från oss

2007-03-30 @ 19:48:07
Postat av: Anonym

Malin: så klart! Alla ni övriga: säger jag som Emma. Trevlig Helg. Se till att ni inte blir lurade 1 april.

2007-03-31 @ 08:13:57
Postat av: Emma

risken finns att jag blir lurad är ju så lättlurad :-) hehe du lurade mig nyss tur att vi har nummerpresentatör :-)

2007-03-31 @ 09:08:26
Postat av: elli

Tack för igår. Det var så roligt att vara hemma tycker både jag och Sara. Dessutom fick vi ju träna magmusklerna. Kram

2007-04-01 @ 09:06:55
URL: http://elli.webblogg.se
Postat av: Anonym

Pappa var alldeles svettig när han varit på sin promenad efter Torskvägen. Han hade sett en björnunge som sprang efter en haren. Han var rädd att björnmamman var i närheten. Nu törs man ju knappt gå ut.

2007-04-01 @ 13:39:11
Postat av: Emma

hahahah april april va ? hehe :-)

2007-04-02 @ 08:23:03
Postat av: Anonym

Emma: Vi är så seriösa att vi inte ens lurar april.Den har rivit lite i morfars tröja. Jag ska visa dig när vi ses nästa gång.

2007-04-02 @ 16:24:02
Postat av: Sara

Och det är alltid lika kul att hälsa på er i Pello! Man får alltid skratta så mkt åt er..!

2007-04-03 @ 08:51:25
Postat av: Emma

Hehe okej :-)

2007-04-04 @ 13:52:46
Postat av: Erik

Glad Påsk!

2007-04-05 @ 20:26:33
Postat av: Lotta

glad påsk mommo.. jag tycker dte är hög tid att du uppdaterar dig nu!

2007-04-06 @ 11:19:45
URL: http://lottis.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback