Lek och arbete under medeltiden.

Ja, det är visserligen under min tid, men när ni yngre läsare ser vad jag skrivit, tycker ni säkert att det är antikt.
Som ni förstår så varvades lek och allvar. Allvar det var när jag stod i diskbaljan. Alltså på den tiden hade vi inte vatten och avlopp. Vi hade en zinkbalja som jag ofta stod med händerna i. Jag tyckte att det var något av det värsta. Hade jag på något vis slarvat med ex.vis en kopp, fick jag diska om allt. Värst var separatorn alltså en maskin som skiljer grädde från mjölken. Det fanns ju så många delar till den.
Men vi hann leka ibland. Det var en stor sten bakom huset. Där "bodde" vi. Jag "lagade oftast maten för bröderna skulle vara "ute " på slåtter eller något annat. Jag hade ju kor att sköta också. Det var kottar med pinnar som ben . Vi byggde lagårdar grishus fårkätte och allt annat av stenar. Jag stekte fisk. det var maskrosstjälkar som jag fläkte upp. Ormroten repade jag knopparna av och av det kokade jag kaffe. Ängssyran blev rabarber, kakor gjorde jag av lera. Bröderna bakade ju ibland också. Vi hade stor fantasi och lekte med sånt som fanns i naturen. Det var roligt med lekperioderna. Jag fick arbeta mycket hemma och hade en mycket sträng mamma, men jag har då inte tagit någon skada av det. När pappa och mamma var borta någonstans Gjorde vi sockerkaka den var ganska ogräddad, vi gömde den ute och hade ett litet förråd. Vi behövde inte svälta , men vi gjorde det lite lyxigare på egen hand. Vi hade sånt där tunt bröd och en dag när vi var hemma,kom vi på att vi doppade brödet hastigt i vattenhinken och strödde sen strösocker på det. Mums! Vi kallade det för blöta kringlor. Vi höll på med det ett tag utan att bli upptäckta.
Mamma funderade att det var något grums i vattnet. En dag sa min mellanbror : Jag vill ha blötaklinkon, han kunde inte prata rent då.
Mamma hörde det och började en utfrågning, och så slutade kringleätandet.
En dag när mamma skulle bort sa hon att jag skulle koka gröt åt pojkarna. Jag tyckte att det var en stor ära. Men som jag inte hade gjort något sådant förut så satte jag i mjölet innan mjölken kokade. Gröten blev rå och väldigt kladdig ingen ville äta den. Men jag fick äta upp det där med rå-gröt i flera år. En gång kom en tillfällig pojkvän på besök, hans pappa följde också med. Då hade jag lärt mig lite matlagning. Jag skulle göra mig till och gjorde rabarberkräm i efterrätt. Då höll jag på att skämmas ihjäl , jag hade satt salt istället för socker.Som tur var såg jag inte den sk pojkvännen efteråt, det var ju bara en romans. Jag har gjort mina tabbar i köket, som när jag var hjälp hos en familj och skulle koka potatis. det var viktigt att salta den. Jag hade satt teblad dit istället! Nu efteråt kan jag tänka , det är nyttigare med te än salt i potatisen. Mina fadäser i köket har jag glömt och tagit rejäl revansch. Mamma gjorde många goda maträtter som jag kommer ihåg från min barndom, jag har lärt mig en del av henne. Det får bli allt för denna gång. Egentligen har jag så mycket att skriva om så det skulle bli en hel bok. skulle ni köpa en sådan bok? Knappast. Hej svejs ! Hör av er.

Kommentarer
Postat av: Cessi

Garanterat skulle jag köpa den och läsa den lånsamt med njutning.
Du kan väl göra det!?

2007-02-07 @ 17:46:43
Postat av: Erik

Jaså, rabarberkräm med salt, hmmmmm......

2007-02-07 @ 18:22:05
Postat av: elli

Absolut att jag skulle läsa den. Det finns ju ingen som lagar så god mat som mamma!!!!

2007-02-07 @ 18:36:09
Postat av: Lotta

jag skulle självklart köpa en sån bok, älskar att höra dina historier.. :)

Postat av: Kajsa

När ni var borta så gjorde vi sockergegga med ägg och socker...fasen så gott det var! Jag har ju tyvärr inte ärvt mammas bak och matlagningstalanger men det har däremot Emma och Joannah!

2007-02-08 @ 22:12:23
Postat av: Emma

Skulle absolut köpa den :-)

2007-02-09 @ 13:46:21
Postat av: malin

Jag skulle absolut köpa den! Vad var det jag läste för kommentar på Kajsas blogg? Kommer ni inte? :(

2007-02-09 @ 13:58:09
URL: http://hoppsan.webblogg.se
Postat av: Kajsa

Trist att ni inte kommer! men hälsan är viktigare! Ni får komma hit en annan helg i stället! >Kram!

2007-02-09 @ 17:02:30
Postat av: Kronken

Tjabaaaaah, allihopa!

2007-02-12 @ 19:22:20
Postat av: Emma

saknar er vi kommer och hälsar på snart, kram

2007-02-12 @ 23:15:25
Postat av: joannah

Ha en trevlig alla hjärtans dag! Hälsa till morfar! Kram

2007-02-14 @ 10:22:44
Postat av: Emma

Ha en bra alla hjärtans dag hälsningar från hela min familj till dig och morfar

2007-02-14 @ 14:30:46
Postat av: Anonym

Tack, ni alla gulliga barnbarn. Har inte haft datorn på ett tag .Hoppas att ni alla hade en bra Alla Hjärtans dag.

2007-02-15 @ 09:30:08
Postat av: Vicktor &Anton

Många kramar till er i pello vi saknar er .

2007-02-18 @ 21:08:20
Postat av: Kajsa

Det går naturligtvis bra!!!Mamma och pappa får komma hit precis när ni vill!!!

2007-02-19 @ 07:45:08
Postat av: IRENE

oJ, VAD DET PLUBBLADE upp gamla minnen, Ni lekte precis, som vi.

2007-02-19 @ 12:10:09
Postat av: Erik

Mamma, ditt inlägg kan snart dateras till medeltiden.

2007-02-19 @ 20:17:30
Postat av: Anonym

Tack alla ni som kommenterat. Nytt inlägg kommer troligen vid veckoslutet.

2007-02-19 @ 21:54:42
Postat av: elli

Nu är det veckoslut!!!!

2007-02-24 @ 10:26:37
Postat av: Britt-Maria

Nu förstår jag varför allt vi äter hos dig och Ivar alltid är så gott. Du har ju verkligen tränat!!!
Kram till alla.
Britt-Maria

2007-02-25 @ 16:40:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback