Ej medeltidsmässigt.

Medeltiden får anstå även denna gång. Det är ju långfredag idag, men för oss har den inte varit lång. Vet ni varför ? Jo, joannah, Peter och Algot har varit här . det var mycket roligt..
Jag har inte haft så mycket tid över nu ett tag. Jag har ju vikarierat, minsann. Det har varit roligt. Tänkte mig nu att jag skulle önska alla bloggare en glad och fin påsk. Jag har ju hunnit läsa lite böcker förstås, och vill berätta om en. Den heter Skicka vidare och är skriven av Chaterine Ryan Hyde. Den handlar om en tolvårig pojke som vill förändra världen.Han tror på människans förmåga att göra gott. Man måste läsa den noga för att förstå sammanhanget. Jag grät i slutet av boken, den berörde verkligen. Nu läser jag Mikael Niemis bok, Mannen som dog som en lax. Jag tycker inte att den är bra så här i början , men det kanske blir bättre i slutet.
Nu vill jag bara önska  all våra barn, barnbarn och barnbarnsbarn en riktigt fin och skön helg. Det blev visst andra gången som jag önskar det.Sätt er inte på någon påskgummikvast, det är kallt ochtråkigt på Blåkulla.
Hej , svejs bland kycklingars pip.

Kommentarer
Postat av: joannah

Kul att träffa er idag!!!
Har sett filmen skicka vidare, eller den hette nog pay it forward, bra var den, jag grinade åxå på slutet!

Postat av: Kajsa

Jag läser inga böcker eller ser filmer där gråt ingår i slutet...Trevlig Påsk på er där hemma åxå! Vi kommer i morgon eller på måndag, beroende på...

2007-04-07 @ 08:26:56
Postat av: elli

Hoja vad jag saknar er!!!! Tänkte på näär ni var här med Cessi. Kram

2007-04-07 @ 19:41:21
Postat av: kajsa

Elli! Det glömmer väl ingen...:)

2007-04-07 @ 21:04:43
Postat av: Cessi

"Skicka vidare" måste jag läsa mamma!

2007-04-08 @ 15:37:13
Postat av: Erik

Kan lillan läsa också, duktigt,duktigt.

2007-04-09 @ 15:57:05
Postat av: Lotta

hoppas ni hade en trevlig påskhelg.. :)

2007-04-10 @ 09:08:26
URL: http://lottis.webblogg.se
Postat av: Kajsa

Tack för i går...vi var hemma igen 20 över 8...

2007-04-11 @ 07:57:45
Postat av: Emma

När kommer ni hitåt då ?

2007-04-11 @ 10:41:05
Postat av: joannah

mommo har du tid att mejla mig receptet på tårtan, marängtårtan alltså. om det inte är hemligt förstås! Tänkte göra den till peter kalas till helgen!

Om du har tid och orkar så är mail adressen [email protected]

Säg till annars så kan jag ringa senare när peter kommer hem, algot gillar inte när jag pratar i telefon, haha för då ska han ha den hela tiden!

2007-04-11 @ 11:42:14
URL: http://joannah.webblogg.se
Postat av: Cessi

Lillen är visst lite uppnosig?!Mamma , du får tala han tillrätta!

2007-04-11 @ 15:33:27
Postat av: Erik

Ha,ha, men Lillan då.

2007-04-11 @ 20:55:00
Postat av: Cessi

Lillen ger sig inte , dra in veckopengen , mamma!

2007-04-11 @ 21:33:08
Postat av: Erik

Mamma, eller någon annan, ett trevligt recept på laxsås, som med fördel kan ätas med pasta, önskas.

2007-04-12 @ 18:41:46
Postat av: Cessi

Lillen !
I de flesta laxpastasåser verkar de vilja ha rökt eller gravad lax , själv skulle jag vilja pröva detta som är på *vanlig* laxfile:
Ingredienser 4 portioner:

1 liten purjolök
200 g färska champinjoner
1 bit (ca 350 g) laxfilé
8-10 mjuka tomater
1 msk smör eller margarin
salt
peppar
1 burk (2 dl) crème fraiche med franska örter
. Ansa, skölj och strimla purjon och champinjonerna. Bena ur, ta bort skinnet och skär laxen i tärningar. Strimla tomaterna.
2. Fräs purjo och champinjoner tills den vätska som bildats kokat in. Salta och peppra.
3. Lägg i laxtärningarna och fräs ytterligare under lock cirka 5 minuter.
4. Tillsätt tomaterna och häll på crème fraiche. Hetta upp laxsåsen, men låt den inte koka längre, så att fisken blir torr.
Champinjoner kan man skippa om man inte gillar det , sedan kanske man vill krydda med andra örter än franska , så då kan man i såna fall ta vanlig creme fraiche.
Jag kommer nog att lägga till lite spansk peppar och ta hälften av tomaterna .

2007-04-13 @ 15:58:25
Postat av: Cessi

ps..jag brukar tärna tomaterna smått om jag har dem i soppa eller , en del tar bort kärnhus elelr annat men det gör inte jag

2007-04-13 @ 16:00:06
Postat av: Erik

Tack för receptet. lillan kan ju.

2007-04-14 @ 14:14:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback