Nostalgi

Mitt dansgolv som jag skrev om i förra inlägget har spolierats. Nu har det blivit en skridskobana på gården.. Jag har inta tagit fram skridskorna ännu. Jag har hållit mig i skinnet sen senast jag skrev. så det har varit lugnt.
Jag tänkte att jag ska berätta lite om förr i tiden ex.vis julen. Det kan ju vara intressant för den yngre generationen.
 Julen på 30- 40- talet skilde sig istort från nutidens jul. Men det är med värme jag skildrar  hur en jul kunde te sig för en 3-4-åring.
Det fanns ingen elektricitet. Vatten och avlopp saknades. Ljuset fick vi från en fotogenlampa. Under krigstiden användes karbidlampor. Vattnet hämtades  10meter från huset. På vintern frös källan, så man fick ta en yxa för att slå hål på isen för att nå vattnet.
Vi hade tre kor några höns och en gris , ibland några får. Man kan säga att vi på den tiden var självförsörjande.
Det var julslakt, det minns jag inte. Troligen så höll de mig undan från slakten. Men jag kom ihåg hur mamma började behandla julskinkan. Hon gjorde en blandning av salt, socker och enbär som hon gned in skinkan med. Så smånigom la hon skinkan i svag saltlake. På Anna-dagen lades fisken i lut. Sedan sköldes den i kallt vatten varje dag.
Skolan hade också julfest, där alla var inbjudna även de små. Vi dansade ringlekar kring granen( den hade ju levande ljus ) Det var lätt att dansa runt granen när det inte fanns några sladdar att snubbla över.
Vi blev bjudna på choklad och bullar. Så kom tomten. Nog var man rädd och spänd innan tomten kom. Han hade en stor säck med sig. Men det var något konstigt med tomten. Han verkade så bekant. När det blev min tur att gå fram stegade jag kavat fram och hämtade min påse. När jag kom tillbaka till mamma, sa jag besviket, det var ju pappa. Det var ingen tomte. Min mamma tystade mig , det var ju onödigt att berätta för de andra barnen att det var min pappa.
Många av barnen var mycket rädda. Alla vi barn fick en påse. I den fanns det ett äpple, en stor pepparkaka och en smällkaramell. Oj så gottdet var . Man kände sig så lycklig. På den tiden tyckte man att allt man fick gratis var en riktig lyx..
Fortsättning följer om ni tycker att det är nog intressant. Då ska jag berätta mer om julen. Hör av er Hej, svejs tomtegubbar.

Kommentarer
Postat av: Cessi

Så fint och oskyldigt och snällt det verkar.
Då handlade julen om något annat tror jag mer än idag iallafall.
Tack vare er , mamma och pappa , har jag alltid känt att julen i första hand betyder gemenskap och värme.
Vill höra fortsättningen snart ...eller nu....!

2006-11-21 @ 20:43:55
Postat av: Kajsa

Åååååååååååå, mamma! Håller med Cessi! Ibland mådde jag riktigt dåligt över hur mycket julklappar vi fick...jämför man med i dag så var det ju inte mycket men för oss var det det då! Jag vill åxå höra mera!

2006-11-21 @ 22:04:58
Postat av: malin

ååå mormor, jag vill jättegärna höra mer om julen! Förresten så har vi bestämt namn på lillkllen nu! Det blir Oliver Ivar Fridolf!

Postat av: Erik

Jag har aldrig mått dåligt över alla julklappar jag fått, lika lite som jag mår dåligt över att vi har varmare hus nuförtiden än på 1600-talet.

2006-11-22 @ 19:02:44
Postat av: Cessi

Jag mådde förresten också dåligt ...över all choklad jag fick och inte kunde spara.
Man kan använda sig av ett begrepp som Hipp-Hipp gänget *uppfunnit*...ett I-landsproblem.

2006-11-22 @ 21:18:59
Postat av: häxan1

Saknar, doften av juläpplerna, dom finns inte mera, eller, är det NÄSAN, som har ändras?
Ibland, känner jag den speciella doften, så BRUKAR jag NOSA på äpplerna, (så TVÄTTA DOM)!
PROSIS!

2006-11-25 @ 13:18:48
Postat av: elli

Jag vill åxå höra mer om julen. Mina jular under tiden jag bodde hemma var helt underbara. Vi gjorde så mycket roligt tillsammans.

2006-11-25 @ 14:41:34
URL: http://elli.webblogg.se
Postat av: Kajsa

Mamma! kasper brukar alltid dammsuga sitt rum själv, det har han gjort i snart två år! Ibland överraskar jag honom och gör det men det är inte ofta.

2006-11-27 @ 21:58:44
Postat av: Mamma

Det är jättebra, jag tycker att han är duktig.

2006-11-27 @ 22:05:52
Postat av: Britt-Maria

Erik! Jag gillar din julklapps- och 1600-tals liknelse. Tänker använda mig av den när nöden så kräver. Hälsa till de dina. Kram BM

2006-11-28 @ 20:51:19
Postat av: Emma

Jag vill också höra mer om julen :-) kommer ni hit något före jul ?

2006-11-29 @ 11:19:40
Postat av: jag

Emma. Vet inte om vikommer något före jul. som du förstår är det inte helt lätt. Jag kommer den 12 till Ikea. Vi åker med en buss som går härifrån kl. 8.00.

2006-11-29 @ 11:49:21
Postat av: Erik

Jag ska hälsa dem,Britt-Maria.

2006-11-29 @ 20:13:38
Postat av: Emma

Jag förstår att det inte är så lätt men vi dyker upp där nån helg i af

2006-11-29 @ 21:00:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback